Effektiv drift gir bedre lønnsomhet for utleiebedrifter

Effektiv utleiebedrift
Digitalisering er en nøkkelfaktor for lønnsomhet i utleiebransjen. Her har vi samlet noen kriterier for effektiv drift av utleiefirmaer og valg av programvare for utleiesystem.

Del artikkelen

Som utleiefirma må du levere på kundenes forventninger til gode digitale kundeopplevelser, men du må også ha gode systemer for å være konkurransedyktig på drift. Som daglig leder jobber du hele tiden mot god lønnsomhet og legge til rette for at dine ansatte skal få en mer effektiv arbeidshverdag. For å få til dette er det viktig å gå gjennom arbeidsflyt og skape effektive rutiner. I et marked hvor ressursutnyttelse er så kritisk, er parametere som tidsbesparelser, kostnadsreduksjoner og løpende oversikt helt avgjørende. I denne artikkelen deler vi erfaringer på hvordan skape et effektivt utleiefirma i det digitalt perspektiv, og hva det har å si for lønnsomheten. 

Utleie av verktøy på mobil

“UTLEIEBRANSJEN: Driftsmarginene innen utleie av maskiner og utstyr er imidlertid på vei ned, noe som tyder på at konkurransen er skjerpet”. 

– Torgeir Reve, foredrag Utleiekonferansen 2020 i Regi av Norsk Utleieforening.

Hvordan drive effektivt og hva det har å si for lønnsomhet

Utnyttelsesgrad, inventarstyring, ledetider og arbeidsflyt er viktige parametere for utleiefirmaer. Å digitalisere manuelle prosesser er en nøkkelfaktor for dette. Valg av et godt utleiesystem og utleieprogram for virksomheten kan gi deg konkurransefortrinn. Teknologien og ulike standarder skifter veldig raskt i disse dager. Nye teknologiske standarder har snudd opp ned på mange bransjer tidligere. Velg derfor et system som følger utviklingen og er basert på moderne prinsipper for it-systemer,- eksempelvis at det lett kan integreres mot andre systemer. Det være seg regnskap, service-moduler, GPS-tracking, selvbetjeningsløsninger, kredittsjekkløsninger og såkalt Single Sign On standarder. 

For mange utleiefirmaer er inntektene en kombinasjon av utleiedøgn og tjenester som transport, montering, mannskap til håndtering og antall driftstimer. Et utleieprogram som samler disse dataene og gir et komplett ordre og fakturagrunnlag skaper en effektiv driftsmodell. Som programvareleverandør ser vi også en vekst i såkalte selvbetjeningsløsninger. Med en selvbetjeningstjeneste kan leietager hente ut og levere tilbake det man har leid med “digitale nøkler” når som helst på døgnet. Dette ser vi hos utleiefirmaer innen for eksempel tilhengere og mindre maskiner og verktøy. Selvbetjeningsløsninger gir høyere utnyttelsesgrad og et konkurransefortrinn overfor andre hvor man må forholde seg til deres åpningstider. 

Leier verktøy

Hvilke forventninger har dine kunder til online bestilling? 

Både som bedriftsansatte og som privatpersoner forventer vi å kunne gjøre bestillinger og leieavtaler når det passer oss med vår tidsplan, når som helst på døgnet. En god gode digital kundeopplevelse er derfor et viktig kriterie. Enkle bestillinger bør skje raskt og effektivt, samtidig som utleietjenesten bør tilby god veiledning til valg av riktige type produkter til oppgaven du skal utføre. Enten oppdraget er et byggeprosjekt, et event, eller valg av riktig sportsutstyr bør du enkelt få en anbefaling, se tilgjengeligheten og kunne legge inn bestilling. I tillegg er opplæring av utstyret du skal benytte viktig både for at du som kunde blir fornøyd og for å unngå skader på utstyret. Her anbefaler vi enkle instruksjonsvideoer fremfor tunge brukermanualer (som ingen leser.. :-). En enkel link til instruksjonsvideoen i ordrebekreftelsen er ofte alt som skal til. I eksempelet under har vi trukket frem hvordan den Europeiske utleieforeningen jobber med digitalisering og gevinster ved dette. 

Era Casebook

Den Europeiske Utleieforeningen jobber med digitalisering av utleiebransjen og trekker frem flere aktører som har lykkes med dette, eksempelvis Zeppelin Rental  


ZEPPELIN RENTAL LEADS THE WAY WITH ONLINE RENTAL   

Kundelojalitet 

Et godt utleieprogram gir deg også gode data på kundene dine og muligheter for å markedsføre nyheter og tilbud til disse. Som utleiesystem knyttes ofte disse dataene sammen med andre CRM systemer for kundeoppfølging (eksempelvis Mailchimp til nyhetsbrev eller SuperOffice eller Zendesk til flere oppfølgingsaktiviteter). En artikkel om markedsføring for utleiebedrifter finner du her.

 

Hvordan ha god lagerstyring? 

God lagerstyring, inventarsporing og tilgjengelighet er nøkkelfaktorer for god lønnsomhet. Hold oversikt over hvor inventaret befinner seg. Spor alt fra maskiner til verktøy. Dette gjør at du har full oversikt over alt som finnes på lageret ditt, slik at når kunden skal leie produktet så vet du hva du har tilgjengelig og hvor det befinner seg.

Ha kontroll på hvilken tilstand inventaret er i. Trenger det vedlikehold? Etter at et produkt har vært utleid, er det viktig å ha digitale verktøy og enkelt gjøre en rutinekontroll for å sjekke om produktet er i samme gode tilstand. Mange utleieprogrammer gir deg også påminnelser når utstyret skal ha service. 

Ansatte i utleiefirmaer er mye ute på arbeidsplassen og lite bak skrivebordet. Derfor er det viktig å få tilgang til kritisk informasjon på bærbare enheter som nettbrett og mobil. Velg gjerne et system som gir deg muligheten til å ha full kontroll over bedriften og gjøre enkle arbeidsoppgaver fra mobilen. 

Effektiviser alt av dokumenthåndtering

Digitalisér alt av signaturer, bedriftsavtaler, kontrakter og kvitteringer . Dette gjør at du har det tilgjengelig når du trenger det og du sparer tid på å slippe å lete det frem. 

Prisstruktur og lønnsomhet

Prising har mye å si for utnyttelsesgrad og lønnsomhet. Benytt et system som lar deg ha en fleksibel prismotor, slik at du får lagt inn dine varierte priser basert på sesong og rabattavtaler, ulike kontraktstyper osv.  Det skal være enkelt å kunne justere prisen for å øke salget. Salgsrapporter, dashboard for oversikt, kunde- og salgsdata trenger ikke være komplisert og ta mye unødvendig tid. Det finnes flere systemer som gjør dette automatisk for deg og vil gi deg innsiktsfull informasjon. Les mer om det her.

Utleiesystem fra Sharefox

Teknologien gir deg muligheter, men det er utnyttelsen som gjør forskjellen.

Med tilgang på dette i et godt integrert utleiesystem vil du kunne øke produktiviteten og lønnsomheten til bedriften. Teknologien har kommet langt på mange områder, men fremdeles er utleie som forretningsmodell ofte preget av mange manuelle prosesser. Det er mange muligheter for å skape gode kundeopplevelser og effektivisering ved bruk av teknologi og data. Til syvende og sist er det hvordan ditt utleiefirma utnytter disse mulighetene som gjør forskjellen. Sharefox sin teknologiplattform benyttes nå i en rekke bransjer og med utleieprogrammet Sharefox får du muligheten til å skape en mer effektiv utleiedrift.


Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende demo >>

Se flere artikler her

Utleie av verktøy
Artikler

Utleie av verktøy med selvbetjening: Enklere og mer effektivt

Utleie av verktøy med selvbetjening gir både bedrifter og privatpersoner en enkel, fleksibel og tilgjengelig løsning for å leie utstyr når som helst på døgnet. Teknologiske løsninger gjør hele prosessen rask, sikker og effektiv.

Selvbetjening i utleie
Artikler

Selvbetjening i utleie: Skap nye vekstmuligheter

Vi arrangerte et webinar om selvbetjent utleie og de vekstmulighetene det gir for utleiebransjen. Her oppsummerer vi de viktigste innsiktene, og du kan se opptaket av webinaret.

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.