Drive utleie: Kravene til en moderne nettbutikk

Kontoret til en utleiebedrift

Del Artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

For deg som driver utleie blir det stadig viktigere å stille spørsmålet: Hvilke forventninger har kundene til en god nettløsning? Vi er i dag godt vant med å handle på nett, både som forbrukere og i næringslivet. Det stilles derfor store krav til en moderne nettbutikk. Det har blitt viktigere for bedrifter å kunne levere en god nettbutikk for å tiltrekke seg nye kunder og få gamle kunder til å komme tilbake igjen. Utleiefirmaene må på lik linje som andre bransjer levere på disse kravene kunden har til netthandel.

Det å skape gode kundeopplevelser og benytte et effektivt administrasjonssystem er nøkkelfaktorer når man driver utleiebedrift. Vi har samlet noen kriterier nedenfor som vi ser går igjen hos våre mest suksessfulle kunder innen utleiebransjen, og som vil hjelpe deg på veien til å skape en moderne nettbutikk for din utleiebedrift.

 

Vi kan dele en velfungerende nettbutikk inn i to deler: 

  • Online booking-system: Det kunden faktisk kan se og opplever fysisk i nettbutikken.
  • Effektivt administrasjonssystem: Den delen av programvaren som du benytter til håndtering av bestillinger og effektiv drift.

Brukervennlig og rask bookingløsning

Kundene har forventninger om at du er tilgjengelig når det passer dem best. Med mulighet for online booking kan du levere den beste servicen ved å være tilgjengelig for kunden 24/7 – 365 dager i året, uten å måtte bruke timer på å svare på telefoner og e-poster. 

Nettbutikken må være enkel å bruke, ha en oversiktlig og responsiv fremstilling av produktene. Responsivt design er et viktig element, og vil si at hjemmesiden din fungerer godt på tvers av enheter fra pc til mobil. Rundt 50% av all netthandel i Norden foregår på mobil. Det er derfor svært viktig å sørge for at nettbutikken er mobilvennlig. Laster nettsiden din tregt eller finner ikke kunden frem til riktig produkt kan du risikere at kunden allerede faller fra her. 

For mange utleiefirmaer kan det å anvende en kalender med visning av når produktene er ledig og utleid være en oversiktlig presentasjon for kunden. Det å gi muligheten til å velge ulike varianter av produktet gjør også at kunden kan fullføre hele bookingen selv i nettbutikken din. Med en betalingsløsning har kunden betalt på forhånd når han henter ut produktene og samtidig akseptert leievilkårene digitalt.


Produktinformasjon 

Gode produktbeskrivelser er viktig. Dette er med på å gi kunden nok informasjon om varen og gi dem muligheten til å ta et informativt valg. I tillegg kan det å investere i gode beskrivelser av produktene og bruksområdene spare deg for mye unødvendig tid i telefon og på e-post med å veilede kundene dine.

Selv om kunden har besluttet å benytte seg av dine utleieprodukter, så betyr nødvendigvis ikke det at de har nok kunnskap om hvordan produktet anvendes. God produktinformasjon og blogginnlegg om hvordan man anvender produktet kan være med på å gi kunden merverdi, men det kan også spare deg for unødig oppfølging, reparasjon på grunn av feil bruk, men fører også til at du bruker mindre tid ved utlevering av produktet. Det ligger mye verdi i å investere tid på å skrive gode tekster og blogginnlegg, da det vil øke synligheten din på Google. Dette vil også bidra til at du får flere besøkende på hjemmesiden din, som igjen kan bli til flere betalende kunder. 


Frakt og hentesteder

Informasjon om frakt og hentesteder for inn-/utlevering av produktet må være tydelig. Dette er en viktig del av kjøpsbeslutningen til kunden og er en del av vurderingen de gjør før de gjennomfører en bestilling. I denne fasen vurderer de blant annet om det er enkelt nok å leie produktet, og om det krever at kunden bruker mye tid på å hente det. 

Vi ser også at det er flere som tilbyr digital inn og ut-henting, slik at du som kunde slipper å forholde deg til åpningstider, men kan hente utleieproduktene når som helst på døgnet. Leid.no er et eksempel på det. De driver utleie av tilhengere og stillaser, og tilbyr en digital selvbetjent løsning til kundene der du kan hente og levere når som helst på døgnet. Dette gir en fin mulighet til å skape en heldigital løsning.


Betalingsløsning og inntektssikring

Med en betalingsløsning gjør kundene både registrering, booking og betaling. Dette er viktig for å sikre inntektene og man unngår at kundene plutselig gjør avbestillinger og dermed tap av omsetning. Det er lurt å undersøke hvilke betalingsløsninger kundene dine foretrekker. Innenfor forbrukermarkedet så er de vanligste metodene Visa, Mastercard og faktura. De siste årene har Vipps også blitt en attraktiv løsning for mange. Denne betalingsmetoden har helt klart vært med å endre kjøpsvanene til folk, kundene stiller nå enda større krav til at det å gjennomføre en betaling skal gå raskt og enkelt.

Selv om det er mange som foretrekker å betale med faktura, så er det en stor en trygghet for deg å få kundene dine til å benytte seg av en betalingsløsning med BankId. For kostbare utleieprodukter kan også BankID benyttes. BankID gjør at du er trygg på identiteten til den som bestiller og sikrer deg
mot tap og mislighold. Enkelte utleiesystemer tilbyr også automatisk kredittsjekk av bedriftskunder ved leie av kostbare utleiemaskiner til bedriftsmarkedet. 

For bedriftskunder er gjerne faktura med ordregrunnlag det mest benyttede alternativet. For å kunne tilby utleieprodukter til bedriftsmarkedet bør utleiesystemet støtte faktura og ha integrasjon mot din bedrifts økonomisystem. Noen betalingsløsninger tilbyr depositum ved bruk av kredittkort som betalingsmetode. Depositum er en nyttig tilleggsfunksjon ved skader og mislighold av produktene som leies ut.


Håndtering av kundehenvendelser

Vi har sett mange utleiefirmaer som drukner i telefoner, excel-ark og post-it lapper. Skal bedriften din lykkes og konkurrere mot de øverste i bransjen, så må de ha et bra system for å håndtere kundehenvendelser. Det å investere i et godt booking- og administrasjonssystem vil være med på å forbedre kundebehandlingen og frigi mye tid for deg. 

Skaff deg et digitalt ordreregister hvor du har oversikt over ordrene, kundene dine, hva som er leid ut når og hvor. Digitaliser alt av betalinger, refunderinger, kvitteringer og kontrakter. Dette gir deg et system hvor du har bedre kontroll og kan håndtere større mengde etterspørsler. Med en kalendervisning vil du ha en løpende oppdatert oversikt på hvilke produkter som er utleid og hvilke luker som er ledige.


Lagerstyring og lagertilgjengelighet i sanntid

Det er viktig å jobbe med lagerstyringen for å få en mer effektiv drift av utleiefirmaet. Sørg for at du skaper god utnyttelsesgrad og skaff deg god oversikt over lageret. Lag en oversikt over hvilket inventar du har på lageret. Det skaper også bedre struktur å ha muligheten til å se hvilket inventar som er tilgjengelig for utleie i sanntid. Det lønner seg å lage unike ID’er på inventaret, kategorisere produktene etter ulike kategorier og bruke bilder av produktet for å holde oversikt.


Rapporteringssystem

En god utleieløsning bør ha et oversiktlig rapporteringssystem som gir deg løpende oversikt og oppdateringer. Her vil du kunne se antall nye ordre og produkter utleid, få tilgang til automatisk beregning av inntjening pr produkt, kapasitetsutnyttelse for perioden med mer. Hold oversikt over inntjeninger fra dag til dag, måned til måned og år til år. Finn ut hvilke produkter som er mest populære blant kundene dine og hvilke som er leid ut sist. Mål utviklingen til utleiefirmaet og sammenlign periodene. Et godt rapporteringssystem skaper en mer effektiv utleiebedrift og gjør at du kan jobbe mer strategisk for å oppnå målene dine.


Trenger du bistand i å utvikle eller forbedre din utleieløsning? La oss i Sharefox gjøre jobben for deg! 

 

Om Sharefox – Programvare for utleiefirmaer

Etter mange år i utleiebransjen og samarbeid med våre kunder har vi utviklet en programvare skreddersydd for utleiefirmaer. Her får du en alt-i-ett-løsning for drift av utleie, og inkluderer blant annet et moderne online booking-system og et effektivt administrasjonssystem. Ønsker du en demo av programvaren Sharefox? Ta kontakt her.

Relaterte kundecaser

Se flere artikler her

Ønsker du å digitalisere din utleievirksomhet?

Ta kontakt for en uforpliktende prat

Ordreoversikt på mobil