Oppdag hvordan tjenester forvandler kundelojalitet i moderne butikkjeder

Fargerike - tjenester - kundelojalitet
Detaljhandelen og varehandelen er i konstant utvikling, og vi ser en rekke butikkjeder som går fra rent kjøp og salg, til å også tilby nyttige tjenester.

Del artikkelen

Detaljhandelen og varehandelen er et dynamisk landskap i konstant utvikling, og som de siste årene har vært gjennom mange endringer. Vi ser nå en økende trend blant butikkjeder ved at de utvider tilbudet sitt fra kjøp og salg, til å også tilby tjenester. Butikkjeder som Fargerike tilbyr booking av interiørkonsulenter, mens Mekonomen og Naturkompaniet tilbyr utleietjenester innen bilutstyr og turutstyr. Hvilke fordeler gir slike tjenester til butikkjedene som utvider virksomheten sin? 

I en tid der forbrukerne står overfor et stadig økende antall valg, kan tilstedeværelsen av tjenester bidra til å styrke butikkjedens markedsposisjon, forbedre kundeopplevelsen og lojalitet, og samtidig stimulere til langvarig vekst. I denne artikkelen skal vi utforske hvilke fordeler tjenester gir for bedrifter, hvordan det bidrar til økt kundelojalitet, og vi deler våre tips til hvordan du kan komme i gang med å tilby slike tjenester.

Tjenester skaper verdi og bygger kundelojalitet

Tjenester åpner opp for at butikker kan skape flere berøringspunkter med kundene, der de ikke bare betraktes som potensielle kjøpere, men også som aktive brukere av tjenestene. Den økte interaksjonen med kundene gjennom tjenester kan styrke relasjonene og bidra til å øke kundelojaliteten. 

Samtidig kan en overlegen kundeopplevelse være nøkkelen til å skape tilfredse kunder som blir lojale, handler hyppigere, og legger igjen mer penger hos virksomheten. Smarte tjenester kan være et avgjørende element for å forsterke kundeopplevelsen. Med tilfredse og lojale kunder som vender tilbake for både kjøp og for å benytte seg av tjenestene, kan butikker oppnå en positiv påvirkning på sin omsetning og lønnsomhet.

Hvilke tjenester kan butikkjeder tilby for økt kundelojalitet?

Det er mange ulike tjenester butikkjeder kan tilby for å øke kundelojaliteten til sine kunder. Det essensielle spørsmålet er imidlertid hvilke tjenester som tilfører mest verdi for kundene, hvilke tilbud de søker, og hva markedet etterspør. Butikkonsepter som Fargerike, Mekonomen og Naturkompaniet har lansert svært spennende tjenestekonsepter som vi alle kan dra nytte av og lære av. 

Fargerike – book en interiørkonsulent

Fargerike er Norges største fargehandel med 98 butikker over hele landet. De har alt du trenger av maling, materialer og verktøy for å pusse opp hjemmet. De har utvidet deres tilbud til kundene med å tilby interiørkonsulenter. Det gjør at kundene deres nå kan booke en interiørkonsulent for rådgivning i butikk eller på hjemmebesøk.

Fargerike - book interiørkonsulent

Mekonomen – lei utstyr til bil

Mekonomen er en ledende aktør innen bilverksted og bilrekvisita med virksomhet i Sverige, Norge og Finland. De tilbyr et omfattende og enkelt tilgjengelig sortiment av kostnadseffektive og innovative løsninger både for forbrukere og bedrifter. Mekonomen har etablert seg med over 160 butikker i Norden, samt omtrent 1 000 tilknyttede verksteder som opererer under varemerkene Mekonomen Bilverksted og MekoPartner. I Sverige har de utvidet sitt tilbud med en utleietjeneste, og kundene deres kan leie takbokser og annet utstyr til bilen. 

Mekonomen - uthyrning

Naturkompaniet / Fenix Outdoor – lei turutstyr

Fenix Outdoor er en fremtredende aktør innen friluftslivsbransjen og er kjent for sine prestisjefylte merkevarer som Fjällräven, Tierra, Hanwag, Royal Robbins og Frilufts Retail. Som en del av sin ekspansive tilnærming har de lansert sin utleietjeneste i 15 av sine butikker i Finland gjennom kjeden Partioaitta (Naturkompaniet på norsk). Her tilbyr de kunden å leie det de trenger av turutstyr – alt fra sekk, telt, liggeunderlag til Primus.

Partioaitta - utleie utstyr

Fordeler ved å tilby tjenester for butikkjeder

Det å tilby tjenester i tillegg til kjøp og salg kan være en god strategi for butikkjeder, da det kommer med en rekke fordeler som:

Kundetilfredshet og merverdi

Tjenester kan forbedre kundeopplevelsen ved å tilby ekstra bekvemmelighet, personlig tilpasning og praktiske løsninger, samtidig som de legger til en ekstra merverdi som øker gjennomsnittlig kjøpsverdi og kundetilfredshet over tid.

Bedre kundelojalitet

Tilbyr butikkjeder spesialiserte tjenester kan det bidra til å forbedre kundelojaliteten ved at det skaper et tettere bånd til kundene, fremme langvarig lojalitet og styrke forholdet mellom merkevaren og forbrukerne.

Flere konkurransefordeler

I et stadig mer konkurransedyktig marked kan tilbudet av tjenester være en måte å differensiere seg på fra konkurrentene og tiltrekke seg nye kunder.

Miljøfokus og bærekraft

Kundenes kjøpsvaner endrer seg raskt, og det er en større miljøbevissthet blant forbrukere, noe som fører til en økende etterspørsel etter mer bærekraftige og fleksible løsninger. Det gjør at det blir større krav til butikkene om å tilby innovative løsninger som kan møte de nye behovene.

Tilpasning til moderne forbrukerbehov

I dagens digitale tidsalder forventer forbrukerne stadig mer tilkoblede opplevelser og tjenester. Ved å tilby smarte løsninger møter butikkjeder disse behovene og holder seg relevante.

Datainnsamling og analyse

Gjennom tjenester kan butikkjeder samle inn verdifulle data om kundeadferd og preferanser, som gir god kundeinnsikt og som deretter kan brukes til å tilpasse tilbudet og markedsføringsstrategiene mer effektivt.

Økt omsetning 

En av de mest tiltalende aspektene ved å omfavne tjenestetrenden er den potensielt raske retur av investeringen (ROI). Ved å tilby tjenester kan detaljhandelsbedrifter begynne å generere inntekter raskt, spesielt når etterspørselen er høy. Ved for eksempel å tilby en utleietjeneste kan bedrifter redusere kostnader knyttet til lagerhold og vedlikehold av produkter som tidligere var tilgjengelige kun for kjøp. 

Den økte kundelojaliteten og muligheten til å tilby flere tjenester kan også føre til en positiv påvirkning på bunnlinjen, noe som gjør tjenester til en attraktiv strategi for å oppnå en rask avkastning på investeringen.

Mulighet for abonnementsmodeller

Abonnementstjenester åpner opp for muligheten til å tilby abonnementsmodeller, som kan gi jevnere inntektsstrømmer og bedre forutsigbarhet for butikkjeder.

Skalerbarhet og fleksibilitet

Mange tjenester kan skaleres opp og tilpasses ulike behov og markeder, noe som gjør dem attraktive for butikkjeder som ønsker å utvide sin virksomhet.

Digitalt tilgjengelig for enkel og effektiv drift av tjenesten

Nå har vi vært gjennom de ulike fordelene som kommer med tjenesteutvikling for butikkjeder. For å sikre en smidig og effektiv drift av tjenesten er digital tilgjengelighet essensielt. Driften av booking- og utleietjenester kan være kompleks og avviker fra tradisjonell salgsdrift. Sharefox’s bookingløsning adresserer nettopp dette behovet, og muliggjør en enkel oppstart for bedrifter uten behov for omfattende interne IT-utviklingsprosjekter.

Fargerikes tjeneste innen interiørkonsulent, Mekonomens utleie av utstyr til bil, Fenix Outdoor sin utleie av telt og friluftsutstyr er alle eksempler på booking- og utleietjenester som er tilgjengelige via Sharefox-plattformen. De har alle opprettet en separat kundefront som er tilgjengelig direkte fra hjemmesiden deres. 

Online booking system

Alt-i-en løsning for lansering av tjenester

Sharefox tilbyr en ferdigløsning som gjør det enkelt for bedrifter å raskt og effektivt lansere og administrere tjenester i et pilotprosjekt. Du trenger ikke å bekymre deg for høye kostnader, mye tidsbruk og ressurser ved å utvikle og vedlikeholde egen IT-infrastruktur. Med Sharefox får du alt du trenger for effektiv administrasjon av ordrer, inventar og mer. I en senere skaleringsfase kan dere vurdere å integrere Sharefox via API

Hvordan komme i gang med lansering av en ny tjeneste for butikkjeden?

Å lansere en ny tjeneste kan virke utfordrende, men med en strukturert tilnærming kan du effektivt navigere gjennom prosessen. Her er tre trinn for hvordan kjeder kan komme i gang:

Trinn 1: Pilotering

Begynn med å validere konseptet gjennom et pilotprosjekt. Dette gir deg muligheten til å teste ideene dine i en kontrollert setting, samtidig som du beholder fleksibiliteten til å tilpasse deg etter behov. På dette stadiet er det ikke nødvendig med full integrasjon av ERP, CRM eller e-handelsløsninger. Målet er å samle så mye innsikt som mulig på kortest mulig tid.

Trinn 2: Optimalisering

Etter å ha samlet tilstrekkelig med data og innsikt fra pilotprosjektet, er det på tide å optimalisere tjenesten. Spør deg selv: Hvordan kan prosessene automatiseres og digitaliseres ytterligere? Hvilke justeringer er nødvendige for å forbedre ytelsen? På dette trinnet kan det være hensiktsmessig med delvis integrasjon av regnskapssystemer og andre relevante systemer.

Trinn 3: Skalering

Når modellen er finjustert og optimalisert, er det tid for å skalere opp. Dette innebærer en trinnvis utrulling av tjenesten til resten av kjeden, med opplæring basert på erfaringene fra pilotprosjektet. På dette stadiet kan det også være aktuelt med ytterligere integrasjon via API-er for å sikre sømløs drift og skalerbarhet.

Ønsker du å ta en prat om lansering av en ny tjeneste eller et pilotprosjekt? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.

Spørsmål og svar

Hva er kundelojalitet?

Kundelojalitet referer til hvor lojal kunden er til en bestemt merkevare eller bedrift, som vil si at kunden regelmessig velger deg fremfor andre konkurrenter på markedet.

Hvorfor er kundelojalitet viktig?

Høy kundelojalitet fører til at kunden kommer tilbake igjen og gjør gjenkjøp hos din bedrift, anbefaler bedriften til andre og bidrar til økt fortjeneste.

Hva er kundetilfredshet?

Kundetilfredshet refererer til kundens oppfatning av om forventningene deres til et produkt, tjeneste eller den helhetlige handleopplevelsen har blitt innfridd.

Hvorfor er kundetilfredshet viktig?

Kundetilfredshet er viktig fordi fornøyde kunder øker sannsynligheten for at de er lojale, at de gjør gjenkjøp og anbefaler bedriften videre.

Hvordan måle kundetilfredshet?

Kundetilfredshet kan måles ved å gjennomføre markedsundersøkelser, eller ved å motta tilbakemeldinger direkte fra enkeltkunder eller via kundeanmeldelser. 

Hva er detaljhandel?

Detaljhandel definisjon: er salg av varer gjennom butikker eller nettbutikker, som gjøres direkte til forbrukeren (som en sluttbruker).

Hva er varehandel?

Varehandel betegner all aktiviteten som gjøres fra varen  er produsert, både kjøp og salg i  bulk og i mindre kvanta, direkte til forbrukere, men også til andre bedrifter.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.