Tips til en god digital markedsføringsstrategi for utleiefirmaer

Markedsføringsstrategi for utleiefirmaer
Skal du i gang med å legge en digital markedsføringsstrategi for utleiefirmaet? Få våre beste tips!

Del artikkelen

En markedsføringsstrategi er avgjørende når du starter og driver enhver bedrift. Den bør dekke, ikke bare dine nåværende beslutninger, men også den fremtidige veien du vil ta for å markedsføre utleiefirmaet ditt mer effektivt, tiltrekke flere kunder og generere mer inntekt. Det er åtte nøkkeltrinn for å skape en vinnende digital markedsføringsstrategi, som vi vil gå gjennom senere i denne artikkelen. Men først, la oss diskutere hva en markedsføringsstrategi er og hvorfor ditt utleiefirma trenger en.

Hva er en markedsføringsstrategi?

Å skape en vellykket bedrift innebærer å forstå kundenes behov og skape en tydelig og bærekraftig konkurransefordel. Enten du nettopp har startet eller har vært i virksomhet en stund, er utvikling av en solid markedsføringsstrategi avgjørende for langsiktig suksess. En markedsføringsstrategi er en langsiktig plan som teamet bruker for å tiltrekke seg kunder og oppnå sine mål. Den inkluderer å identifisere dine kunder og målrette de kanalene du bruker for å nå dem. 

En digital markedsføringsstrategi kan involvere forskjellige taktikker, som organisk eller betalt markedsføring, levert gjennom kanaler som blogger, e-post, nyhetsbrev, podcaster, webinarer og sosiale medier.

Hvorfor lage en markedsføringsstrategi?

Utleiefirmaer som lager en god digital markedsføringsstrategi og holder seg oppdatert på de siste trendene, kan få en stor fordel over konkurrentene i bransjen. Når du lager en markedsføringsstrategi, får du muligheten til å fokusere på de mest lovende markedsføringsaktivitetene. Du kan fordele ressursene dine mer effektivt og forbedre sjansene dine for salgssuksess og å bli markedsleder.

En markedsføringsstrategi skaper også samkjøring i teamet ditt slik at alle jobber sammen for å nå samme mål. Dette gir deg også muligheten til å oppdage hvilke meldinger og strategier som fungerer best med målgruppen din eller den ideelle kunden. Hvis du ikke har en plan for hvordan du skal nå målgruppen din, er det som å prøve ulike teknikker tilfeldig og håpe at noe til slutt fungerer. I verste fall vil dette være en bortkastet investering av penger, tid og ressurser.

Hvordan lage en markedsføringsstrategi for utleiefirmaer?

Vi ønsker å hjelpe deg med å lykkes med utleiefirmaet ditt. Derfor har vi satt sammen denne guiden med åtte trinn for å lage en vellykket digital markedsføringsstrategi og håper at dette vil gi deg noen gode eksempler. 

Innhold:

  1. Produkt
  2. Pris
  3. Prosess
  4. Fysisk bevis
  5. Budskap
  6. Promotering
  7. Personer
  8. Budsjett

1. Produkt

For å lage en effektiv markedsføringsstrategi, må du først forstå hvordan produktet ditt passer på markedet. Dette vil si å forstå hvordan du skiller deg ut fra konkurransen. Selv om du ikke selger et fysisk produkt, men i stedet leier dem ut for noen timer eller regelmessig, prøver du fortsatt å selge tjenesten din. For å gjøre dette vellykket, still deg selv følgende spørsmål:

  • Hva selger du?
  • Hvilket problem hos kundene dine prøver du å løse?
  • Hvorfor er dette produktet unikt?
  • Hvordan skiller produktet eller tjenesten din seg fra konkurransen?

2. Pris

I utleiebransjen avhenger lønnsomheten i stor grad av riktig prising. Med stadig nye utleietjenester og abonnementer som introduseres, er dette en tid med endring for utleiemodellen – spesielt med tanke på at gjenbruk og sirkulære modeller blir mer populære. Derfor er det avgjørende å velge priser som gir mening både for bransjen din og målgruppen din. 

Her er noen alternativer for å hjelpe deg med å velge de beste prisene for produktene dine:

  • Hvor mye er kunder, både privatpersoner og bedrifter, villige til å betale for produktet?
  • Hvilken verdi gir det å leie produktet for brukeren? Er det et produkt av høy interesse eller lav interesse?
  • Sammenlign prisene dine med konkurrentene. Hvor mye koster det å leie produkter fra andre selskaper? Hvor mye ville det kostet å kjøpe produktet i stedet for å leie det? Dette kan også påvirke kundenes vilje til å betale.
  • Du må finne en balanse når du setter prisen på produktet ditt. Hvis du setter den for lavt, vil du ikke tjene så mye penger. Hvis du setter den for høyt, vil du ikke få så mange kunder. Sørg for å ta hensyn til utgifter som fraktkostnader og vedlikehold av produktet når du setter prisen.
  • Ta hensyn til årstiden, helligdager og tilgjengeligheten av produktet når du vurderer prisene dine. Hvordan varierer etterspørselen fra kundene gjennom året? Er noen sesonger travlere enn andre? Du må kanskje justere prisene basert på disse faktorene.
  • Du kan øke fortjenesten ved å tilby rabatter for lengre leieperioder. Dette vil oppmuntre kundene til å forlenge leieperiodene, og du vil tjene mer penger på hver enkelt.
  • Å tilby medlemskap til kundene dine er en flott måte å sikre inntekter over lengre perioder. Medlemskap kan senke prisen for kundene ved å få dem til å forplikte seg til en lengre periode.
  • Å tilby tjenesten din til redusert pris i perioder med lav etterspørsel kan hjelpe deg med å øke virksomheten.

 

Hvis du fortsatt trenger bistand til å sette riktig pris for utleieproduktene dine, prøv vår utleiekalkulator.

Markedsføringsstrategi - utleiefirma

3. Prosess

Å planlegge prosessen for utleietjenesten din er et viktig trinn i markedsføringsstrategien din. Still deg selv disse spørsmålene:

  • Hvordan vil du levere produktet ditt til kunden? Velg distribusjonsmodellen som fungerer best for utleiefirmaet ditt. Du kan tilby henting i butikk eller på lageret ditt, en selvbetjeningsløsning eller hjemlevering (med samarbeid).
  • Er det en pågående tjeneste? Dra mest mulig nytte av å tilby en abonnementstjeneste eller en leiebasert tjeneste?
  • Vil kundene helst ha en pågående tjeneste, eller vil de foretrekke en abonnementstjeneste eller leietjeneste? Hva vil generere mest inntekt for deg?
  • Hvordan vil du støtte suksessen deres med produktet ditt? Noen eksempler er FAQ-er, blogger, videoopplæringer osv.

4. Fysiske bevis

Å lage en utmerket nettside er nøkkelen til å øke salget, og å skape en god kundeopplevelse bør være en topp prioritet. Kunder har kontakt med bedrifter på mange måter, så det er gunstig å spore og forbedre disse interaksjonene for å bygge en positiv kundeopplevelse.

Utleiefirmaer med fornøyde kunder har en tendens til å få mer forretning gjennom gjentatte besøk og anbefalinger. God kundeservice er nøkkelen til å opprettholde et positivt bilde for merkevaren din; behandle folk godt fra det øyeblikket de finner deg i en søkemotor eller sosiale medier, helt til de har mottatt produktet ditt og er fornøyde. Dette kan være vanskelig i travle tider, men et godt bookingsystem for utleie og administrasjonssystem vil hjelpe betydelig.

5. Budskap

Hold alltid de unike USPene dine i fokus når du markedsfører utleiefirmaet ditt. 

En flott strategi er å snakke om problemet du løser for kundene dine, hvorfor tjenesten din er unik, og hvordan produktet eller tjenesten din skiller seg ut fra konkurransen.

Du må ha en konsistent melding uansett hvilke kanaler eller formater du bruker for markedsføring, hvis ikke kan det skape forvirring. Nettstedet ditt og alle de andre markedsføringsaktivitetene du gjør, er en av de mange måtene du kan vise potensielle kunder hvordan produktet eller tjenesten din vil være til fordel for dem. Det er avgjørende å være konsekvent med dette fordi det lar folk forstå hvorfor du er det eneste selskapet som tilbyr det de trenger.

Markedsføringsstrategi - utleiefirmaer

6. Promotering

For å lykkes med markedsføringen av utleiefirmaet ditt, er det essensielt å målrette kampanjene dine mot riktig publikum. Meldingen din må nå folk som virkelig er interessert, og du må derfor velge riktig kanal. Hvordan planlegger du å nå din ideelle kunde? Enten det er gjennom blogginnlegg eller betalte annonser på sosiale medier, må du velge den mest effektive ruten for målgruppen din. 

Her er noen av de mest populære kanalene for utleiefirmaer:

  • Sosiale medier
  • Betalte annonser
  • Søkemotorer
  • Blogg
  • E-postmarkedsføring
  • Nyhetsbrev

7. Personer

Uavhengig av om du er en liten bedrift med få ansatte eller en større bedrift med et større team, må du fortsatt finne ut hvilken rolle hver av de ansatte spiller i markedsføringsstrategien din. Her er en liste for å hjelpe deg i denne prosessen:

  • Hvem i teamet ditt spiller en rolle i markedsstrategien din?
  • Beskriv hva hver av dem vil gjøre for å oppnå suksess med markedsføringsstrategien din.
  • Hva trenger du hjelp med?
  • Kan du outsource noen av oppgavene eller få hjelp fra en venn?

8. Budsjett

Når du bestemmer hvilke markedsaktiviteter du vil ha mest suksess med, må du vurdere budsjettet ditt. Hvis du ikke har det største budsjettet for markedsføring, kan du fortsatt kjøre en vellykket markedsføringskampanje med lavt budsjett, men det vil være viktigere å bruke mer tid på å planlegge og bestemme hvilke kanaler du skal bruke. Vær smart med tiden din og planlegg i henhold til hvor mye tid du forventer å bruke på å utføre markedsføringsstrategien din.

Kostnadene for betalte annonser varierer mye fra kanal til kanal, og vi anbefaler at du undersøker hvor mye budsjett du trenger for å gjennomføre en vellykket kampanje i landet du retter deg mot.

Hvis du føler at du ikke er klar til å begynne å annonsere med betalte annonser, kan du bruke tiden din på å øke den organiske trafikken til nettsiden din ved å bygge opp sosiale mediekanaler og innhold på nettsiden. En annen mulighet er å få en lokal avis til å skrive om deg og spre ordet om utleievirksomheten din, eller du kan også sende ut en pressemelding til media. 

Valg av kanaler

Sosiale medier og betalte annonser

For å ta de klokeste beslutningene om hvor du skal allokere markedsføringsinnsatsen din, undersøk hvilke sosiale medieplattformer kundene dine bruker mest. De fem viktigste sosiale mediekanalene er Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Youtube, TikTok og LinkedIn. Imidlertid vil ikke alle plattformer være nødvendige for utleiefirmaet ditt, avhengig av hvem du prøver å nå.

Hvis du vil at sosiale medieinnlegg skal bli sett av flere mennesker, har du to alternativer: stole på den organiske rekkevidden av innleggene dine eller bruke betalte annonser. Fordi algoritmene for sosiale medier alltid endrer seg, er det avgjørende å holde seg informert om de nyeste endringene. Ikke alle følgerne dine vil se innleggene dine organisk, så å øke rekkevidden med betalt markedsføring kan være en god idé.

Søkemotorer

I dag er Google en av de viktigste markedsføringskanalene for både B2C- og B2B-bedrifter. Hvorfor? Ofte starter kunder sin kjøpsreise med en rask Google-søk. Derfor må bedriften din vises på den første siden av relevante Google-søk. Du kan øke synligheten for utleievirksomheten din ved å være strategisk med nøkkelord og søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsiden din, landingssider og blogger.

Blogg

Kunder verdsetter innhold som er nyttig for dem, som tips og råd. Ved å tilby denne typen innhold viser du kundene dine at du er ekspert på emnet. Dette vil bidra til å styrke troverdigheten din og gi et positivt inntrykk av bedriften din. Å skape blogginnhold vil ikke bare hjelpe potensielle kunder med å bli bedre kjent med selskapet ditt, men det vil også gjøre dem mer tilbøyelige til å kjøpe fra deg i fremtiden. 

Når du publiserer blogginnlegg i sosiale medier, har du ikke bare sjansen til å nå et større publikum, men et publikum som er nærmere å gjøre et kjøp. Hvis noen allerede har samhandlet med bedriften din tidligere, har de dannet en mening om bedriften din og er derfor mer tilbøyelige til å leie fra deg.

E-postmarkedsføring og nyhetsbrev

Selvfølgelig er en viktig måte å opprettholde relasjoner med både lojale og potensielle kunder gjennom nyhetsbrev. Nyhetsbrev er ikke bare informative, men fungerer også som en verdifull påminnelse om tjenestene dine. Ved å minne publikum på bedriftens eksistens øker du sjansene for at de vil tenke på å bruke tjenesten din neste gang de trenger det.

Hvilke innholdsformater vil du bruke?

Bestem hvilke innholdsformater du vil bruke på hver kanal for å øke nettstedtrafikken. Dette kan inkludere bilder, GIF-er, memes, podcaster, videoer, webinarer, blogger eller landingssider. Innholdsmarkedsføring kan være mye arbeid, spesielt for små bedrifter som må kontinuerlig lage nytt innhold, som vil engasjere kundene.

Resultatene av å følge markedsføringsstrategien din

Å utvikle en vellykket markedsføringsstrategi krever tid, innsats og forpliktelse. Du må sørge for at du retter deg mot din drømmekunde for å oppnå suksess. Hvis du holder fast ved markedsføringsstrategien din over tid, vil forskning og tilbakemeldinger fra kunder etter hvert hjelpe deg med å forbedre strategien din. På denne måten kan du fokusere mesteparten av tiden din på de kanalene som betyr mest for dem.

Ønsker du å diskutere ditt utleiefirma med oss? Ta kontakt med oss.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Selvbetjening i utleie
Artikler

Selvbetjening i utleie: Skap nye vekstmuligheter

Vi arrangerte et webinar om selvbetjent utleie og de vekstmulighetene det gir for utleiebransjen. Her oppsummerer vi de viktigste innsiktene, og du kan se opptaket av webinaret.

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.