Utleiebedrift? Bli funnet på Google og øk omsetningen

Google for utleiebedrifter
Det å bli funnet på Google er viktig for deg som driver utleiebedrift. Her har vi samlet noen tips og råd på temaet SEO.

Del artikkelen

SEO står for Search Engine Optimization, søkemotoroptimalisering på norsk. Du har helt sikkert hørt om det før, men kanskje du ikke har helt visst hvordan du kan jobbe strategisk med det? I vår nye oppdatering av Sharefox Utleieplattform har vi nå gjort det enklere for deg å forstå hva du skal gjøre for at utleiefirmaet skal bli god på SEO. Dette øker sannsynligheten for at kundene kommer til din webside og utleietjeneste via Google. I denne artikkelen har vi samlet noen viktige punkter på hvordan optimalisere hjemmesiden din.

Hvilke søkeord skal du velge?

Start med å lage en liste over viktige ord for utleiefirmaet ditt. Dette kan være ord dere bruker i bransjen eller ord kundene dine bruker. Hver side på hjemmesiden din skal optimaliseres for et unikt søkeord. Dette vil si at det samme søkeordet skal ikke gjenbrukes på flere sider, men være unikt for hver enkelt side. Du må derfor finne et søkeord for hver side på nettstedet ditt. Et godt tips er å basere ordene på hvilken bransje dere befinner dere i, og hvilke produkter dere leier ut. 

Bruk Google søkebar til å sjekke hvilke relevante søkeord som dukker opp når du plotter inn noen av ordene. Kombiner gjerne søkeordene dine med byen dere tilbyr utleie i, dette kan være en måte å komme høyere på Google. Et eksempel på et søkeord for et utleiefirma som driver med utleie av lifter i Halden er: Liftutleie Halden. Noen andre eksempler kan være kajakkutleie Fredrikstad eller stillasutleie Hamar.

Sjekk hva som faktisk blir søkt på

Det anbefales å sammenligne de søkeordene du vurderer å ta i bruk, før du bestemmer deg for hvilke ord du skal optimalisere hjemmesiden for. Google Ads trenger ikke bare å brukes til å annonsere, men du kan benytte deg av “søkeordplanleggeren” som er et veldig nyttig og gratis hjelpemiddel. Du finner det under planlegging i menyen verktøy og innstillinger. Her kan du sjekke hvor mange som faktisk søker på søkeordet ditt pr måneder og hvor stor konkurransen er på dette søkeordet. Google Trends er også et nyttig verktøy, her kan du sammenligne interessen for ulike søketermer over tid.

Les mer: om markedsføring for utleiebedrifter.

Optimaliser hjemmesiden din

Når du nå har kommet frem til hvilke søkeord du skal satse på å optimalisere hjemmesiden din for, må du i gang med det tekniske arbeidet på hjemmesiden din. Den nye oppdateringen i Sharefox Utleieplattform gjør at det nå blir enda enklere å jobbe strategisk med SEO, slik at utleiefirmaet ditt blir lettere funnet på Google og øker omsetningen din.

Produktsider, blogginnlegg og hovedsider

Med Sharefox Utleieplattform kan du helt enkelt legge inn metabeskrivelser og metatitler på hver enkelt produktside, blogginnlegg og hovedside. I tillegg kan du legge inn titler og beskrivelser på videoer og bilder. Velger du ikke å legge inn metabeskrivelse og metatittel, vil Sharefox supportteam legge inn et utsnitt fra om oss-siden. Vi anbefaler likevel å gjøre dette selv og har samlet noen tips til å skrive gode tekster:

  • Metabeskrivelser – Bør være på rundt 160 ord. Her beskriver du innholdet på denne spesifikke siden det gjelder og nevner søkeordet du har valgt å fokusere på. Det gjelder å skrive litt spennende beskrivelser, som gjør at leseren får lyst til å klikke på linken din. Det er også lurt å avslutte beskrivelsen med en CTA (Call to Action), som for eksempel: Les mer her, finn ut mer, og lignende.
  • Metatitler – Er anbefalt å være på maks 60 ord. Dette er også en noe kortere beskrivelse av innholdet på produktsiden. Søkeordet bør nevnes i starten av tittelen.
  • Multimedia – Legg inn tittel og beskrivelse på hvert enkelt bilde og video. Dette er viktig for å få en god rangering på Google og er et viktig hjelpemiddel for synshemmede. Det anbefales å legge inn gode og beskrivende ord, men også å nevne søkeordet ditt.
  • Innhold på siden din – Søkeordet bør nevnes gjennomgående i teksten på siden du ønsker å få høyere opp på Google. Overskrifter som H1 og H2 bør innholdet søkeordet og det bør nevnes ulike varianter av søkeordet i selve innholdet.

Sitemap

Sitemap eller sidekart (standard sitemap xml file) kartlegger strukturen, seksjoner og linkene på hjemmesiden din. Det gjør navigeringen mye lettere og er viktig for at søkemotoren skal forstå hjemmesiden sin struktur. Dette er derfor en viktig del av SEO. Sitemap blir ved bruk av Sharefox Utleieplattform automatisk generert, sendt inn til Google og blir skannet av søkemotoren. Dette gjøres først når siden er publisert på sitt endelige domene. Når du har jobbet med å søkemotoroptimalisere innholdet på siden din, kan supportteamet til Sharefox bistå med å få Google til å skanne siden på nytt.

Alt dette har du tilgang til som admin i Sharefox Utleieplattform. Ønsker du også å få tilgang til dette? Avtal en demo med oss!

Ønsker du å vite mer om hvordan vi hjelper kunder med å digitalisere sine utleiefirma? Ta kontakt! 

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.