Hvordan starte og drive bookingtjenester av saunaer og andre opplevelser

Sauna bookingsystem
I denne artikkelen får du våre beste råd til hvordan du kan starte og drive en bookingtjeneste av opplevelser og aktiviteter. Finn ut hva som skal til for å lykkes, hvilke feil mange begår og hvordan du unngår de.

Del artikkelen

Isbading og saunaer har blitt en økende trend de siste årene for både unge og eldre. Det finnes flere aktører på markedet rundt omkring i Norge som lar deg utfordre deg selv med et iskaldt bad etterfulgt av en glovarm avslapping i badstuen. Hvis du ønsker en ekstraordinær opplevelse kan du til og med booke en badstubåt du kan kjøre rundt i. Bare i Oslo ved Bjørvika er det tre forskjellige aktører som tilbyr booking av sauna: SALT, KOK og Oslo Badstuforening. Nye populære opplevelser og aktiviteter blir stadig lansert, som for eksempel tretopphytter, rorbuer, kajakk og SUP. Med så mange konkurrenter på markedet er det helt klart viktig å skille seg ut, men det er også viktig å levere en god kundereise fra start til slutt. Er tjenesten din lett tilgjengelig for bestilling?

Enkelt bookingsystem for opplevelser og utstyr

Om du skal starte en saunatjeneste eller lignende trenger du et system som driver trafikk og gjør det enkelt å booke. Hvor starter kundereisen? Den starter gjerne i de kanalene målgruppen benytter for å hente inn informasjon og gjøre seg kjent med tjenesten din. Det er derfor viktig å være tilstede i de kanalene målgruppen din benytter, som for eksempel Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok. Samtidig er det også viktig å være synlig på Google og jobbe med å forbedre Google-rangeringen din, fordi all research kundene dine gjør før de velger å gjennomføre en booking begynner som regel med et Google-søk. Et bookingsystem er som lar deg helt enkelt jobbe strategisk med søkeord er derfor en viktig investering.

Brukervennlig booking

I dag har kundene dine forventninger om at det skal være enkelt å booke. Er det for komplisert å booke eller tar det for lang tid, kan du risikere at potensielle kunder faller fra. Det er derfor essensielt å få på plass et godt bookingsystem for å få en konkurransefordel mot konkurrenter på markedet. En moderne hjemmeside tilpasset din merkevare og mobilvisning gjør jobben med å få inn nye kunder mye enklere. En bookingkalender med informasjon over når tjenesten din er ledig gir potensielle kunder en oversiktlig presentasjon. Spesielt for bedrifter som ønsker å leie ut er booking med kalender et nyttig verktøy. 

Sauna bookings

Lønnsom prising

Priser må være godt tilgjengelig for besøkende på siden din, da dette er en viktig del av kjøpsbeslutningen. Gavekort og mulighet for å gi rabatter er en viktig strategi for å øke antall nye bookinger og gjenkjøp. Ved å benytte et fleksibelt system har du mulighet til å variere priser etter behov og etterspørsel. Kanskje du jobber i en bransje hvor dere har flere kunder i helgene enn i ukedagene? For å øke antall kunder i ukedagene kan det da være lønnsomt å ta en lavere pris disse dagene, mens du i helgene har mulighet til å ta en høyere pris på grunn av høyere etterspørsel. I tillegg kan det å jobbe med mersalg og gjenkjøp være med på å øke inntjeningen din.

Spar tid med effektiv administrasjon av bookinger

Bedrifter som driver med bookinger av opplevelser og aktiviteter starter gjerne med et Excel-ark, en fysisk kalender eller tavle med oversikt over bookinger eller bruker en haug med forskjellige plugins før de innser at de trenger et mer komplett system. Er du kanskje en av dem? Ved å få på plass rutiner så tidlig som mulig vil du kunne skape en effektiv tjeneste med lite administrasjon. Spesielt når bedriften begynner å få flere bookinger er det essensielt å ha et system som kan vokse med firmaet og gir deg muligheten til å håndtere veksten. Det er lurt å tenke langsiktig allerede i tidlig fase og se om systemet ditt holder til de målene du har satt deg. Ved å etablere gode rutiner for håndtering av bookinger kan du nemlig spare mye tid, jobbe mer strukturert og det aller viktigste: øke antall nye kunder og gjenkjøp av tidligere kunder.

Full kontroll over betalinger, vilkår og tilgjengelighet

Bruker du mye tid på manuell håndtering av bookinger? Dette kan være en skikkelig tidstyv, og ikke minst blir kundene også misfornøyde om de ikke får svar på telefon eller  må sende e-post og spørre om det er ledig. Som kunder så liker vi jo best å gjøre det akkurat når det passer oss. En enkel og intuitiv bookingløsning er en god investering, både for dine kunder og ditt utleieselskap – ikke minst sammen med et godt administrasjonssystem. Da kan du enkelt drifte tjenesten fra hvor som helst, og slippe å knote med excel-ark, post-it-lapper eller kalenderløsninger som er beregnet på andre formål. 

Når du tilbyr et bredt spekter av tjenester og produkter er det viktig med en løsning for betaling og aksept av vilkår, samtidig som du har full kontroll på tilgjengelighet og hver enkelt bestilling på baksiden. Behovene kan variere fra pris pr person og type grupper eller firma-events. Samtidig vil man gjerne tilby tilleggstjenester og kanskje salg av produkter. Ved å ha et bookingsystem som snakker direkte med regnskapssystemet får du mulighet til å sende kundenes fakturaer direkte.

Utvid tjenesten med selvbetjeningsløsninger

Det kommer stadig nye metoder for selvbetjening på markedet, som gir unike vekst muligheter for deg som driver med bookinger av aktiviteter og opplevelser. Ved hjelp av selvbetjeningsløsninger er det mulig å ha ubemannede hentepunkt med utstyr dere leier ut eller tilby kunden tilgang til saunaen helt alene. Hvilke fordeler vil det kunne gi bedriften? Det gjør det enklere for deg å utvide tjenesten til flere lokasjoner, det vil bidra til at dere kan spare kostnader knyttet til ansettelser og dere kan utvide åpningstidene. Samtidig vil kundene dine oppleve at det er enkelt å booke hos deg, som vil skape en bedre kundeopplevelse og mer fornøyde kunder. Dette vil kunne gi bedriften et stort konkurransefortrinn og bidra til at dere skiller dere ut på markedet.

Digital kalender for utleie

En alt-i-ett løsning for booking av fritidsaktiviteter

Sharefox er spesialisert på utleiesystemer. Ofte har bedriftene som kontakter oss gjerne startet opp med en tjeneste som for eksempel utleie av en sauna. Deretter ønsker de å utvide med flere tjenester og aktiviteter. Da er det lurt å ha et system som kan håndtere dette og som man kan vokse med. Med et komplett utleiesystem som Sharefox kan du håndtere hele utleiedriften, uten å måtte gjøre systembytter underveis.

Hvem kan benytte Sharefox?

Flere av våre kunder leier ut både badstu, hytter og rorbuer, kajakk og SUP, i tillegg er det flere som tilbyr guidede turer. Innenfor dette segmentet er blant annet Leonarden, Den Norske Turistforeningen (DNT), Skyvoss og Uteguiden noen av våre kunder. Fordelene de har fått ved å benytte Sharefox:

  • Inspirerende bookingside som gir høyere antall bestillinger.
  • Mer fornøyde kunder. Kan se tilgjengelighet, booke og bestille tjenesten/produktene akkurat når det passer dem. 
  • En mer brukervennlig kundereise. 
  • Effektiv bestillingsprosess. Frigjør flere timer i uka brukt på å følge opp kunder på telefon og e-post.
  • Bedre oversikt over tjenester og produkter.
  • Full kontroll på hver enkelt bestilling og tilgjengelighet.
  • Mindre administrasjon. Mindre manuelt arbeid og oppfølging.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.