Selvbetjening gjør utleie like enkelt som netthandel

ShareFox og ShareBox komplett utleiesystem for tilhengerutleie
Det har de siste årene vært en sterk økning i utleie- og delingstjenester. Denne samfunnstrenden er viktig, både i et bærekraftperspektiv,- og for økonomien til den enkelte. Den økende trenden med selvbetjening skaper muligheter for utleiebransjen, og her kan man vurdere ulike teknologier og konsepter. Hvordan kan slike løsninger bidra til bedre kundeopplevelse for dine kunder?

Del artikkelen

Det å tilby en god kundeopplevelse er blitt en viktig konkurransefaktor, enten du selger varer eller tilbyr tjenester som eksempelvis utleie og abonnement. I følge konsulentselskapet PWC vil 32% av kundene ikke gjøre gjenkjøp dersom kundeopplevelsen ikke svarer til forventningene. Selvbetjening med alle fordelene det gir er derfor en viktig brikke for å gjøre utleie like enkelt som netthandel, – noe vi i Sharefox jobber for å oppnå. Vi ønsker å stille utleiebedrifter spørsmålene: Hvor mye vil omsetningen din øke om du holder døgnåpent? Hvor fornøyd vil kundene bli om utleietjenesten din er døgnåpen? Svarene på disse spørsmålene drøfter vi i denne artikkelen. Les om hvordan selvbetjening er viktig for en rekke bransjer og hvilke løsninger som er tilgjengelige på markedet.

Hvilke bransjer bør benytte selvbetjening?

Vi forbrukere er i dag blitt vant med å bruke ulike former for selvbetjening. Du tenker kanskje ikke over det engang lenger, men det er flere dagligdagse gjøremål hvor du benytter slike løsninger. Flere foretrekker gjerne å gå for selvbetjeningskasser i matbutikkene eller benytte seg av Posten sine selvbetjente pakkebokser når de skal hente pakker som de har bestilt. Ulike bildelingstjenester gir deg tilgang der og da, og når du skal hente ut sportsutstyr eller verkøy du har leid kan dette gjøres på en pick-up lokasjon når som helst på døgnet. Teknologien har vært prøvd tidligere, men er først nå moden for det brede markedet.

Selvbetjening kan gi nye vekstmuligheter for mange bransjer innen både B2C og B2B. Bedrifter innen sportsutleie, bilutleie, tilhengereutleie, maskin- og utstyrsutleie vil kunne ha stor nytte av å innføre selvbetjeningsløsninger. Det er også relevant for store retailere som tilbyr pick up & return utenom åpningstid. Under koronaepidemien ble det plutselig bråaktuelt med slik teknologi i forbindelse med redusering av kontakter og smitte, og flere opplever at kundene nå ønsker at det videreføres. Det er derfor nå en rekke bransjer som vil kunne dra nytte av å tilby selvbetjening til sine kunder.

Google for utleiebedrifter

Hvilke fordeler gir selvbetjening?

Det har blitt mer vanlig med selvbetjening i samfunnet, og kundene har økte forventninger om at tjenester skal være tilgjengelig hele tiden. For deg som sluttkunde og for deg som utleiebedrift kan det gi store fordeler å starte med selvbetjening. Tjenesten din vil kunne bli mer effektiv, tilgjengelig og bli et bedre tilbud på markedet. Vi ser at det vil gi deg som bedrift både økt omsetning og mer fornøyde kunder.

Økt omsetning

Mange utleiebedrifter ønsker etterhvert å ekspandere virksomheten til flere lokasjoner. Hvordan skal du håndtere en ekspansjon uten store investeringer og ansettelser? Det er her selvbetjeningsløsninger kommer inn. Du vil kunne oppnå økt vekst ved å ekspandere med flere lagere rundt omkring i landet, med utstyr tilgjengelig for leie hele døgnet. Dette kan gi et konkurransefortrinn overfor konkurrentene der kundene fortsatt må forholde seg til deres åpningstider.

Ved å komme i gang med selvbetjening vil det også kunne gi høyere utnyttelsesgrad og sparte kostnader. Det vil ikke lenger være behov for å ha tilgjengelig bemanning til alle døgnets tider, fordi du nå kan tilby kundene dine ubemannede hentepunkter i nærområdet deres, gjerne i kombinasjon med hjemlevering for de som ønsker det.

Fornøyde kunder

Selvbetjening bidrar til å gjøre leieprosessen enklere for kunden din, og det gir en bedre kundeopplevelse fordi de opplever at tjenesten er tilpasset deres behov. Kundene får mulighet til å hente produktet de har leid hele døgnet og hele året. Det vil også bli mindre ventetider for å leie fordi det reduserer tid ansatte ellers ville brukt på å hente og levere et produkt.

Hvilke ulike løsninger finnes det?

Det finnes ulike teknologier og aktører for selvbetjeningsløsninger. Teknologien som benyttes er alt fra digitale låser til digitale bokser. 

Unloc er en aktør som har lansert digitale låser på markedet. Deres løsning fungerer ved at det lastes ned en app på mobilen hvor du får tilgang til å åpne den aktuelle døren via bluetooth. Kundene til Unloc trenger ikke lenger å bruke nøkler, noe som gjør at de alltid har nøkkelen tilgjengelig på sin mobil hvis de for eksempel skulle glemme den. Dette benyttes gjerne i kontorbygninger og garasjer hvor det er mange som trenger tilgang, ved utleie av hytter, til borettslag, private hus og leilighet eller postkasser. For utleiebedrifter kan dette være en veldig nyttig løsning hvis du skal gi en kunde tilgang til lageret ditt i en begrenset periode. 

En annen aktør er KeyFree som også jobber med å løse problemstillingene rundt enkel men samtidig sikker tilgang.  Med Keyfree blir nøklene dine digitale. Du legger enkelt og sikkert til både de som skal slippe inn og de som skal administrere dørene og legger dermed til rette for hjemleveringstjenester. Bikely er en annen aktør som tilbyr din egen sykkelparkering, hvor du kan sette fra deg og hente ut din kostbare sykkel i en låst boks. Bikely har blant annet avtale med OBOS og tjenesten er også tilgjengelig ved en rekke studiesteder. 

Selvbetjenning av tilhengere med ShareBox

Sharebox tilbyr selvbetjeningsløsninger til sine kunder ved bruk av helautomatiske selvbetjeningsskap. Deres løsning foregår ved at kunden via mobilen kan åpne og lukke skapet, slik at de kan hente ut det de har leid. Dette brukes blant annet flittig til utlevering av nøkler til et leieprodukt. Det gjør at bedrifter kan overlevere det kunden har leid på en trygg, enkel og sporbar måte, uten at de trenger å være på samme sted til samme tid. Les mer om selvbetjening med Sharebox

Hvilke selvbetjente utleietjenester er allerede på markedet?

Ved hjelp av enkel teknologi tilbyr Verktøybua Utleie kundene sine et helt unikt tilbud, tjenesten deres lar de benytter seg av selvbetjening når de skal leie redskaper. Tjenesten deres foregår ved at kunden selv går inn og booker det redskapet de ønsker til den tiden som passer dem. Når betalingen er gjort vil de motta en kode på e-post, som brukes til å låse seg inn verktøylageret og hente ut redskapet. VB Utleie har gode erfaringer med å drive med selvbetjent utleie fordi kundene er utrolig flinke til å levere tilbake redskapene i samme tilstand som de ble hentet ut og til riktig tid.

DNT Kajakkutleie selvbetjent

DNT (Den Norske Turistforening) leier ut kajakker fra ulike lokasjoner i Oslofjorden. På lokasjonen Breivoll tilbyr de også selvbetjent kajakkutleie. Her kan alle booke og bestille kajakk på nettet  i forkant, og hente og returnere kajakken på avtat tidspunkt (døgnåpent). Selvbetjeningnsløsningen fungerer slik at man får tilsendt en kode i det aktuelle tidsrommet for utleien  og benytter denne til å hente ut kajakk og utstyr på den selvbetjente lokasjonen. En fantastisk tjeneste i bynære og storslåtte omgivelser. Prøv selv på (PS! Krav til Våttkort for utleie).

Hvordan ivareta oversikt og kontroll? 

Hva hindrer deg i å starte med selvbetjening? Vi opplever at mange utleiebedrifter ofte har spørsmål knyttet til sikkerhet og håndtering av inventaret. Ved å komme i gang med inventarsporing kan du fortsatt ha full kontroll og oversikt over alt inventaret ditt. Det er ulike metoder du kan benytte som for eksempel involverer strekkoder, eller så kan du benytte deg av pakkelistene til enkel inn- og utsjekks-kontroll. 

En ordning med strekkoder fungerer slik at hver enkelt maskin eller utstyr får utdelt en unik strekkode, og så benytter du en strekkodeleser til å lese av strekkoden når utleieproduktet skal inn og ut av lageret. Dette gjør at du kan ha full kontroll over hvor produktene befinner seg til en hver tid, du kan følge nøye med på at alt blir levert tilbake, og du får muligheten til å se hvilket lager det befinner seg på.

Er utleiebedriften din klar for selvbetjening og når skal du i gang? Ta gjerne kontakt for en fagprat!

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Leie verktøy
Artikler

5 gode grunner til at kundene dine elsker å leie verktøy helt selv

Selvbetjente løsninger for verktøyleie har blitt en banebrytende utvikling for både kunder og utleiefirmaer. I en verden der tid og fleksibilitet er essensielle, gir muligheten til å leie verktøy helt selv en mer effektiv og tilpasset opplevelse. I denne artikkelen utforsker vi fem gode grunner til at kundene dine vil elske å leie verktøy på egen hånd.

Selvbetjent utleie
Artikler

Webinar: Selvbetjent utleie – Døgnåpen utleietjeneste gir nye vekstmuligheter

Oppdag hvordan selvbetjent utleie kan gi nye vekstmuligheter til din bedrift og forbedre kundeopplevelsen. Bli med på vårt webinar om døgnåpen utleietjeneste den 31. oktober kl. 14:00. Lær fra eksperter som Alex Grängfors fra Inlet, Per Eirik Espeland fra Verktøyskuret og Åsgeir Helland fra Sharefox.

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.