Det lanseres stadig nye utleietjenester og abonnementstilbud. Spesielt i en tid hvor gjenbruk (ombruksøkonomi) og sirkulære forretningsmodeller skyter fart ser vi at utleiebransjen også er i omstilling. Som en del av dette er riktig prising en nøkkelfaktor for lønnsomme utleiefirmaer, og det er viktig å velge en prisstrategi som er strategisk riktig for din bransje og dine kunder.
Hva er en god prisstrategi?
Ved å implementere disse strategiene, kan du nå dine økonomiske mål samtidig som du opprettholder kundetilfredshet og lojalitet. Husk, en vellykket prisstrategi er den som balanserer bedriftens behov og kundens oppfattelse av verdi. Er du nå litt mer klar til å revurdere din prisstrategi?
Hvordan sette riktig pris for ditt utleiefirma?
Når kunden tar en avgjørelse om de skal leie eller eie et produkt er pris ofte en avgjørende faktor. Derfor bør du gjøre en nøye vurdering av markedet, konkurrenter og kostnaden for et helt nytt produkt.
Hva er dine markedsmål?
Markedsmål er kritiske komponenter i enhver forretningsstrategi, da de definerer retningen og suksessen til et selskap. Du må derfor stille deg spørsmålet «Hva er dine markedsmål?» før du går i gang med å sette en prisstrategi. Gjennom nøye analyse og tilpasning kan selskaper oppnå sine ønskede markedsmål og bygge langsiktige kundeforhold basert på verdi.
Sett deg inn i kundens perspektiv
En god start er å sette seg inn i kundens perspektiv og undersøk hvilke muligheter de har. Hvilke alternativer har de og hva koster det? Hvilken pris gjør at de heller vurderer å leie produktet av deg? Når du har besvart disse spørsmålene er du et skritt nærmere å velge riktig pris.
Dekk utgiftene til utleiefirmaet
Samtidig må du sørge for at du får dekket utgiftende dine, som fraktkostnader, slitasje og vedlikehold av produktet. Setter du prisen for lav vil du risikere å ikke tjene så mye på det, og setter du prisen for høy vil du ikke få så mange kunder som du kanskje ønsker. Det gjelder å finne en balanse her.
Dynamiske prisstrategier
Dynamisk prising har lenge vært brukt innen reiseliv og i flybransjen. Prisene blir påvirket av tilbud og etterspørsel. For eksempel er flybilletter som regel dyrere midt i fellesferien, og flybillettene til de mest populære reisemålene koster mer. I gjengjeld fører tilbudene deres utenom fellesferien til at etterspørselen øker.
Dynamiske priser blir stadig viktigere også for utleiebransjen fremover. I høysesongen for din bransje er det høyere etterspørsel og det er da mer naturlig å ta en høyere pris enn ellers i sesongen. Samtidig som du ønsker å øke etterspørselen utenom høysesongen ved å for eksempel tilby leie til en lavere pris.
Rabatt som prisstrategi
En annen mulighet som vi ser flere utleiefirmaer benytter seg av er å gi rabatt ved utleie av et produkt over flere døgn. Dette gjør likevel at de har mulighet til å få en høyere inntekt enn de ellers ville fått ved at produktet var utleid i en kortere periode.
Det må gjøres en vurdering fra marked til marked om det er mer lønnsomt å leie ut oftere ved å ta en høyere pris per kunde eller om det gir større omsetning å leie ut i flere døgn til samme kunde. I bedriftsmarkedet er egne rabattavtaler basert på volum og avtaleperiode viktige kriterier.
Faktorer som kan påvirke prising
Det er altså flere faktorer som påvirker hvilken prisstrategi som lønner seg for din utleietjeneste. Vi har samlet noen av alternativene under her og hva som kan være lurt å undersøke, for å hjelpe deg til å velge strategiske riktige priser for dine produkter.
- Betalingsvilje hos kundene, både private eller bedrifter. Hvilken verdi gir produktet for brukeren? Er det et produkt av høy interesse eller lavinteresse?
- Konkurrentenes priser. Undersøk hvor mye konkurrentene tar for å leie produktene hos dem. Hvor mye koster det å kjøpe produktet selv i stedet for å leie det? Dette kan også være med på å påvirke betalingsvilligheten til kunden.
- Sesong, høytider og tilgjengelighet. Hvordan varierer etterspørselen til produktene dine i løpet av året? Er det noen sesonger som er roligere enn andre? Vurder om prisene kan være høyere og lavere i enkelte sesonger.
- Kunne håndtere rabattstrukturer ift. utleieperiode. Ved å tilby rabatt på lengre leieperioder har du muligheten til å forlenge leieperioden og dermed tjene mer penger på samme kunde.
- Medlemskap og rabattavtaler. Medlemskap er en fin måte å sikre leieinnteker på over lengre perioder. Ved medlemskap kan man ofte tilby en lavere pris ved at kunden binder seg til en lengre periode.
- Kampanjer og kampanjekoder. Vurder å kjøre kampanjer og gi tilbud på tjenesten din i perioder hvor etterspørselen er lavere.
Et fleksibelt system med prismotor
Fleksibilitet er viktig for en utleiefirma, og du må lett kunne justere din prisstrategi og dine priser i forhold til etterspørselen. Det er derfor veldig viktig å ha et system som tillater dette. Sharefox har utviklet et utleiesystem tilpasset behovene til utleiefirmaer. Vår prismotor er laget på prinsippene fra bilutleie og så videreutviklet til slik den er i dag. Våre kunder kan helt enkelt justere priser fortløpende etter sesong, legge inn rabattkoder og tilby medlemskap. Dette gir kundene våre bedre resultater på bunnlinja.
…Men husk! Pris er fortsatt bare ett av mange elementer i opplevelsen du gir dine kunder når de leier hos deg. Det å skape gode kundeopplevelser med online booking og benytte et effektivt administrasjonssystem er viktig når man driver utleiefirma.
Hva skal du gjøre nå?
Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift!
- Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
- Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy.
- Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.