Målsetting
Liftroller ønsket å få full kontroll over logistikk, lagerbeholdning og antall utleier i hver periode.
Resultat
Med Sharefox utleiesystem har lager- og tilgjengelighetsstyring aldri vært enklere ved utleie av utstyr for Liftroller.
Nøkkelfunksjoner som ble brukt for utleie av utstyr
- Lagerstyring og sporing av hver bestilling
- Planlegger med kalender
- Produktvarianter
- Fakturering og regnskapshåndtering
Om Liftroller – utleie av utstyr
Liftroller ble grunnlagt av Ivar Ole Wik, som har lang erfaring fra byggebransjen. I 2015 lanserte han en produktserie spesielt utviklet for å unngå skader på skjøre materialer som gipsplater. Wik ble kåret til årets oppfinner i 2014, og produktserien Liftroller er nå patentert og distribuert til flere land.
I et portrettintervju i Teknisk Ukeblad avslører Wik at ideen til Liftroller-systemet kom etter å ha opplevd alle utfordringene knyttet til transport av gipsplater og andre skjøre materialer på byggeplasser.
Utleie av utstyr: Hentet inspirasjon fra flyplasser
Liftroller-systemet har hentet inspirasjon fra bagasjebånd på flyplasser, og danner en plattform ut av bygningen som brukes til å ta inn og ut materialer og byggeavfall på et byggeprosjekt. Med Liftroller-systemet kan produktene transporteres direkte inn i ønsket etasje uten å skade produktene. Dette sparer også tid på lossing, samtidig som det gir bedre HMS og færre skader for de som jobber. Det som en gang startet som en idé med en enkel skisse, har nå blitt et selskap med mange ansatte og avdelinger i flere land, og de tilbyr nå utleie av utstyret.
I tillegg til kunder i Australia og Asia leies Liftroller-systemet ut i hele Skandinavia gjennom selskapet Liftroller Rental AS. Produktsortimentet har utviklet seg til å omfatte både ramper med ruller som danner et «bagasjebånd» mellom utsiden og innsiden av en bygning, samt materialhåndteringsutstyr for å flytte materialer rundt inne i bygningen.
Utfordringen med utleie av utstyr
Som utleiefirma er din egen logistikkstyring en kritisk faktor. Liftroller ønsker at kundene skal være fornøyde, både med Liftroller-produktet og med selve leieopplevelsen. De hjelper kundene med å velge riktig produkt for oppgaven, slik at de får den mest effektive logistikken på byggeplassen, noe som er svært viktig for økonomien i et prosjekt. Derfor trenger de kontroll over lagerbeholdningen og antall utleier i hver periode, samt å administrere fakturering og regnskap mer effektivt.
Implementering av Sharefox til utleie av utstyr
Når det gjelder utleiesystem valgte de Sharefox utleiesystem for maskiner og utstyr. Med Sharefox har Liftroller oversikt over de ulike utleieordrene i en egen kalendervisning, de kan følge lagerbeholdningen og status på disse, og samtidig utarbeide faktureringsgrunnlaget. Dette gjør at de kan fokusere på å ha en effektiv og optimalisert utleie av utstyr for deres kunder. Sharefox og Liftroller har vært i dialog i lang tid, og det har også resultert i nye funksjoner som er utviklet i samarbeid.
Resultater ved utleie av utstyr
Med Sharefox utleiesystem får Liftroller full kontroll over sporing og flyten på hver ordre. Lager- og tilgjengelighetsstyring har aldri vært enklere. De har stor nytte av planleggeren med en kalendervisning på hver utleieordre. De kan også lage produktpakking med varianter på størrelser osv, noe som har vært et sårt tiltrengt verktøy for dem.