Nytt utleiekonsept for byggebransjen – forespørsler fra over 40 land

Liftroller
Selskapet Liftroller Rental AS tilbyr ny teknologi for å løse logistikkutfordringer på byggeplasser. Innløftsystemet fra Liftroller leies ut via Sharefox utleiesystem.

Del artikkelen

Målsetting

Liftroller ønsket å få full kontroll over logistikk, lagerbeholdning og antall utleier i hver periode.

Resultat

Med Sharefox utleiesystem har lager- og tilgjengelighetsstyring aldri vært enklere ved utleie av utstyr for Liftroller.

Nøkkelfunksjoner som ble brukt for utleie av utstyr

  1. Lagerstyring og sporing av hver bestilling
  2. Planlegger med kalender
  3. Produktvarianter
  4. Fakturering og regnskapshåndtering 

Om Liftroller – utleie av utstyr

Liftroller ble grunnlagt av Ivar Ole Wik, som har lang erfaring fra byggebransjen. I 2015 lanserte han en produktserie spesielt utviklet for å unngå skader på skjøre materialer som gipsplater. Wik ble kåret til årets oppfinner i 2014, og produktserien Liftroller er nå patentert og distribuert til flere land.

I et portrettintervju i Teknisk Ukeblad avslører Wik at ideen til Liftroller-systemet kom etter å ha opplevd alle utfordringene knyttet til transport av gipsplater og andre skjøre materialer på byggeplasser.

Utleie av utstyr: Hentet inspirasjon fra flyplasser

Liftroller-systemet har hentet inspirasjon fra bagasjebånd på flyplasser, og danner en plattform ut av bygningen som brukes til å ta inn og ut materialer og byggeavfall på et byggeprosjekt. Med Liftroller-systemet kan produktene transporteres direkte inn i ønsket etasje uten å skade produktene. Dette sparer også tid på lossing, samtidig som det gir bedre HMS og færre skader for de som jobber. Det som en gang startet som en idé med en enkel skisse, har nå blitt et selskap med mange ansatte og avdelinger i flere land, og de tilbyr nå utleie av utstyret.

I tillegg til kunder i Australia og Asia leies Liftroller-systemet ut i hele Skandinavia gjennom selskapet Liftroller Rental AS. Produktsortimentet har utviklet seg til å omfatte både ramper med ruller som danner et «bagasjebånd» mellom utsiden og innsiden av en bygning, samt materialhåndteringsutstyr for å flytte materialer rundt inne i bygningen.

Utfordringen med utleie av utstyr

Som utleiefirma er din egen logistikkstyring en kritisk faktor. Liftroller ønsker at kundene skal være fornøyde, både med Liftroller-produktet og med selve leieopplevelsen. De hjelper kundene med å velge riktig produkt for oppgaven, slik at de får den mest effektive logistikken på byggeplassen, noe som er svært viktig for økonomien i et prosjekt. Derfor trenger de kontroll over lagerbeholdningen og antall utleier i hver periode, samt å administrere fakturering og regnskap mer effektivt.

Implementering av Sharefox til utleie av utstyr

Når det gjelder utleiesystem valgte de Sharefox utleiesystem for maskiner og utstyr. Med Sharefox har Liftroller oversikt over de ulike utleieordrene i en egen kalendervisning, de kan følge lagerbeholdningen og status på disse, og samtidig utarbeide faktureringsgrunnlaget. Dette gjør at de kan fokusere på å ha en effektiv og optimalisert utleie av utstyr for deres kunder. Sharefox og Liftroller har vært i dialog i lang tid, og det har også resultert i nye funksjoner som er utviklet i samarbeid.

Resultater ved utleie av utstyr

Med Sharefox utleiesystem får Liftroller full kontroll over sporing og flyten på hver ordre. Lager- og tilgjengelighetsstyring har aldri vært enklere. De har stor nytte av planleggeren med en kalendervisning på hver utleieordre. De kan også lage produktpakking med varianter på størrelser osv, noe som har vært et sårt tiltrengt verktøy for dem.

"Vi følte at det var entreprenørånd på begge sider, og der vi hadde løst en utfordring på byggeplasser, har teamet hos Sharefox løst en utfordring på effektive utleiesystemer."
Bjarte-Kvamme-Liftroller
Bjarte Kvamme
Administrerende direktør, Liftroller
Liftroller utleie

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.