Den B Corp-sertifiserte og sosialt ansvarlige sykkelkjeden Baisikeli er et av selskapene som står overfor en massiv endring i måten å administrere sykkelutleie på.
En ny verden etter koronapandemien
Med nesten 2 år med full stopp i utleiebransjen på grunn av den globale pandemien, kan mange lokale utleiefirmaer nå åpne dørene igjen og se frem til en veldig travel sommersesong. Men kundene de ellers kjente så godt fra før har endret seg. Alt mens butikker måtte holde stengt og folk satt hjemme, endret verden seg raskt. Forbrukerne har raskt blitt vant til å handle og bestille på nett, og forventer nå den samme digitale opplevelsen fra den lokale sykkelutleien.
“Utleiemarkedet var helt borte i 2 år, og pandemien og utviklingen har endret bildet totalt”, sier markedsansvarlig for Baisikeli, Mikki Dall. ‘’Først kom pandemien, så kom andelen elektriske sparkesykler inn på markedet og fløt i gatene i København, og med det har folk blitt vant til at ting bare er smartere’’, sier Dall videre.
Med digitale konkurrenter som Donkey Republic, TIER, VOI og til og med bysykkelen, som alle har smarte løsninger for booking og betaling, har forbrukeren fått en enorm forventning om at leieprosessen fra utleiebedrifter som Baisikeli, skal være så enkelt og smart som mulig. Enten via en smart app eller intuitiv nettside.
»Og her sitter vi igjen med en god gammeldags sykkelvirksomhet» sier Dall og fortsetter »vi har f.eks. superfine lastesykler fra Christiania Bike og Nihola, men folk vil ikke stå og vente lenge på å få levert sykkelen lenger».
Behovet for en ny strategi for sykkelutleie
Baisikeli, som betyr sykkel på swahili, ble grunnlagt i 2003 fordi de allerede da så den massive sløsingen med ressurser som fantes rundt brukte sykler. I Danmark skrotes hundretusenvis av sykler hvert år. I store deler av Afrika er det et stort behov for billige transportmidler. Tanken var enkel: Baisikeli skulle samle noen av de drøyt 400.000 syklene som hvert år kastes her i Danmark og sende dem til Afrika, hvor de skulle repareres av et lokalt sykkelverksted og selges til markedspris. Etter hvert som driften vokste, økte behovet for løpende inntekter, noe som resulterte i at søskenbarna Niels Bonefeld og Henrik Mortensen åpnet det nå kjente sykkelverkstedet på Vesterbro i 2007. Siden den gang har de åpnet avdelinger i Slangerup og Valby, og begynt å leie ut lastesykler til spesielt turister, som ønsker å oppleve den danske hovedstaden slik københavnerne gjør, via sykkel.
Etter pandemien har utviklingen i delingsøkonomien og teknologien nærmest tvunget Baisikeli og andre utleieselskaper til å tenke mer på sin posisjon i markedet, markedsføring, og de har hatt flere strategiske overveielser om å effektivisere måten et utleieselskap drives på. »Det har vært viktig å utvikle seg i samme tempo som samfunnet og finne sin egen nisje,» forklarer Dall. Vi står overfor et valg om hvordan virksomheten skal fungere i fremtiden, hvilken type virksomhet ønsker vi å være? Skal vi leie ut mange billige sykler i det daglige, eller færre sykler for en lengre periode – noe som selvsagt påvirkes av vårt plassbehov.
Dette understreker klart behovet for at du som selskap er ultra fleksibel og tilpasningsdyktig til store og små endringer i din bransje.
Sammenligner man utleiebransjen med flybransjen, ser man mange likhetstrekk når det gjelder utvikling og behovet for å bli mer effektiv for å overleve. I flybransjen har det tidligere vært en tilsvarende utvikling i forhold til hvordan forbrukeren opptrer i kjøps- og brukssituasjonen. De færreste kjøper nok en flybillett av en person i en fysisk butikk, men forhåndsbetaler som oftest via en nettside og får tilsendt billetten på e-post eller i en app. At leie av utstyr skal være så enkelt som tradisjonell netthandel eller bestilling av elektrisk sparkesykkel i en app er en unektelig sannhet som mange bedrifter nå må leve opp til.
Brukte timer på å svare på e-post og telefoner
Baisikeli kom i en situasjon som flere bedrifter mest sannsynlig kan kjenne seg igjen i, når det gjelder energien som legges i hver enkelt kundebehandling og i selve utleieprosessen. »Vi hadde altfor mange åpne kanaler der folk kunne kontakte oss og spørre oss om hva som helst. Vi brukte derfor flere timer hver dag på å svare på e-poster med de samme repeterende spørsmålene om leie av utstyr, arbeidsledighet, forsikring, lastesykler osv.», sier Dall.
Om morgenen kommer alle kundene samtidig å leier en sykkel og som så leveres tilbake på kvelden samtidig. Alt dette skjer mens telefonen ringer hele tiden og innboksen flyter over av ubesvarte e-poster. Det som egentlig er en tidstyv dreier seg om selve bestilling av sykler, der kundene fysisk må gå inn i butikken og registrere seg på et papir, for så å få utlevert en sykkel. Det er utrolig tidkrevende og det skaper et uhåndterlig kaos, som er vanskelig å holde kontroll på og få oversikt over.
Dette er en av de største utfordringene med tradisjonell utleie. Det brukes for mye tid på manuelle oppgaver. Det kan være utrolig vanskelig å kombinere travelhet fra telefonen, spontane drop-ins og e-poster, hvis man ikke har et system som kan synkronisere dette og automatisere hele prosessen.
Når man har så mange sykler som Baisikeli har, går dagen fort med ting som ikke nødvendigvis er verdiskapende for bedriften. Tiden som kastes bort på manuelle oppgaver vil om ikke annet kunne brukes til å skape vekst i din bedrift og etablere bedre kontakt med dine kunder.
Opplevde nedgang i femstjerners-anbefalinger på Google
På Baisikeli leier de ut mange laste-el-sykler, både på kort- og langtidsleie. Det er hovedsakelig turistfamilier som bruker mye penger på dyre lastesykler. «Det regnes som et førsteklasses utstyr og derfor forventes det også en luksusopplevelse», bekrefter Dall. Derfor måtte Baisikeli gjennomføre en heldigital transformasjon av sin utleievirksomhet for å møte forbrukerens forventninger til service og enkel bestilling.
«At vi må digitalisere leieprosessen ble endelig bekreftet da vi begynte å motta tre- og firestjerners anmeldelser på Google», forklarer Dall. Noe som avviker fra normen på fem stjerner. Grunnen til dette lå ikke i servicenivået eller kvaliteten på utstyret, men at folk synes ventetiden for å få levert sykkel var for lang. Forbrukeren har blitt vant til at ting bare går veldig raskt og greit. »Vi så et klart behov for å effektivisere hele prosessen,» erkjenner Dall.
Valget av Sharefox utleiesystem
Et drømmescenario for Baisikeli er en verden der forbrukeren tar seg av salgsarbeidet rundt utleie. Dette betyr at kunden selv kan:
- Søke og finne butikken på nett.
- Søke og finne all nødvendig informasjon om betingelser, forsikringer og utstyr på deres hjemmeside mm.
- Bestille akkurat det utstyret de trenger.
- Betale på forhånd.
- Motta ordrebekreftelse og faktura på e-post.
- Hente og levere tilbake sykkelen selv, uten behov for personale.
Et drømmescenario som nå blir en realitet med samarbeidet med Sharefox. Baisikeli vil nå ha et skreddersydd system hvor kunden tar seg av det meste selv, i stil som forventes av netthandel. Det var spesielt fleksibiliteten i programmet Mikki Dall falt for. «Det er et smart system der kunden gjør alt arbeidet selv og muligheten for mersalg ved valg av utstyr er en viktig game changer for fremtidige inntekter», melder Dall. Som tidligere nevnt vurderer Baisikeli nye strategiske måter å drive virksomheten sin på, noe Sharefox utleiesystem enkelt tillater. Dette er ikke et låst program med strenge regler. Sharefox vokser og utvikler seg med deg.
Mange bedrifter har tidligere vist en forutinntatt frykt for omstilling eller strategisk endring, spesielt i retning av digitalisering. Men det trenger ikke være en negativ opplevelse i det hele tatt. Det kreves ikke en mastergrad i koding for å tilpasse seg. Sharefox gir deg blant annet en moderne nettside, bookingsystem til sykler, med en bookingkalender og godt strukturert produktoversikt, samt et intuitivt adminverktøy hvor du som eier har full oversikt over lager og dine bestillinger.
Sesongen avsluttes i oktober for Baisikeli og det er fortsatt usikkert hvor Baisikeli lander med sin nye strategi, men én ting er sikkert. Det vil alltid være vinnere og tapere når samfunnet gjennomgår endringer som krever grunnleggende atferdsendringer. Baisikeli har vist hvilken side de ønsker å stå på og har tatt et vesentlig steg mot digitalisering og effektivisering, som skal sikre at de er rustet for nye utviklinger og trender i utleiebransjen.
Hva skal du gjøre nå?
Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift!
- Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
- Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy.
- Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.