Digitalisering av verktøy- og maskinutleie: En bransje i endring

Digitalisering av verktøyutleie og maskinutleie
Økende digitalisering for verktøyutleie og maskinutleie. Hvilke fordeler gir det?

Del artikkelen

I dagens digitale tidsalder tar bransjer over hele verden stadig i bruk ny teknologi for å automatisere og effektivisere. AI er et moderne eksempel på hvordan ny teknologi endrer hvordan mange jobber på. Verktøy- og maskinutleie har lenge vært drevet med mye manuelle prosesser, men nå ser vi tydelige tegn her også på et betydelig skifte i retning av digitalisering

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan digitalisering har forandret utleie av maskiner og verktøy, særlig i Norge, Sverige og Danmark, og hvilke fordeler det gir både bedrifter og kunder.

Økende behov for digitalisering av verktøy- og maskinutleie

Utleie av verktøy og maskiner har lenge vært forbundet med manuelt arbeid og prosesser. Vi møter stadig på utleiefirmaer som fortsatt bruker post-it-lapper og Excel-ark til å drive bedriften sin. Dette er absolutt metoder som har fungert godt i mange år, men det ligger et potensial der for å skape vekst for utleiefirmaer, ved å digitalisere en del av de manuelle prosessene. I takt med fremveksten av digitale løsninger og økte kundeforventninger har mange utleiefirmaer innsett behovet for å ta i bruk teknologi.

Økt digital synlighet gir flere kunder

Utleiefirmaer som utvider tjenesten sin ved å tilby utleie via en hjemmeside, får store konkurransefortrinn i markedet. Det er flere grunner til at denne endringen viser seg å være fordelaktig. For det første er den tilpasningsdyktig, slik at utleiefirmaer kan imøtekomme kundenes skiftende behov i en digital tidsalder. For det andre åpner det nye muligheter for å være synlig på flere kanaler, slik at bedriftene kan nå ut til et bredere publikum via ulike plattformer på nettet. 

Det er flere tiltak du kan ta for å jobbe mer strategisk og kanskje øke inntektene ved å ha en digital utleieside. Noen eksempler er ved å opprette produktpakker slik at kunden kan leie eller kjøpe alt de trenger hos deg for å utføre arbeidet de skal gjøre. Et annet eksempel er at du kan lære opp kundene dine digitalt i hvordan de benytter verktøyene eller maskinene dine, slik kan du spare mye tid på opplæring som du tidligere har gjort en til en.

Bedre kundeopplevelse med digitalisering

Kunder har i dag høye forventninger til at det skal være enkelt å leie verktøy og maskiner, fordi de er vant til raske og digitale prosesser fra netthandel. Det er derfor viktig at utleiefirmaer innen maskiner og verktøy leverer en god kundeopplevelse for at kundene skal velge dem fremfor konkurrentene, og komme tilbake igjen senere og bli lojale kunder. 

Det finnes flere områder du kan fokusere på om du ønsker å skape en bedre kundeopplevelse. Noen av disse er: 

Hjemmeside med bookingsystem

En av de mest vanlige er få på plass en moderne hjemmeside med bookingsystem, som gjør at kunden selv kan gå inn å legge inn bestilling for det de ønsker å leie når som helst på døgnet. En bookingkalender gjør det enklere for kunden å se når verktøyet eller maskinen er tilgjengelig for leie. I tillegg vil det å tilby en enkel betalingsmetode være viktig for å skape en sømløs kundeopplevelse.

Selvbetjeningsløsninger

I dag foretrekker kunder å velge det som er mest mulig bekvemmelig og tilgjengelig for dem selv, og de utleiefirmaene som legger fokus på å tilrettelegge for dette vil få en stor fordel mot konkurrentene. Selvbetjeningsløsninger, som nøkkelbokser og digitale låser, har på mange måter revolusjonert verktøy- og maskinutleie. Nå kan du tilby kundene dine å hente og levere tilbake det de har leid helt selv på lageret ditt, og de kan helt selv velge det tidspunktet som passer dem best.

Selvbetjent utleie for verktøy

Digitalisering fører til økt effektivitet

Holder du fortsatt oversikt i Excel-ark eller noterer på post-it-lapper? Det er absolutt metoder som har fungert en årrekke, men ved hjelp av digitale systemer så kan du ta driften av utleiefirmaet ditt til neste nivå. 

I dag finnes det avanserte utleiesystemer som Sharefox, som ikke bare automatiserer betydelige deler av virksomheten din, men også effektiviserer driften og sparer verdifull tid for de ansatte. Den frigjorte tiden kan deretter brukes på mer produktive aktiviteter, som optimalisering av utleieprosessen og videreutvikling av utleiefirmaet.

Digitalisering fungerer som en katalysator for forbedret operasjonell ytelse, og utleiefirmaer kan dra nytte av denne teknologiske utviklingen for å oppnå bedre resultater og økt kundetilfredshet. Fra ordre- og lagerstyring til kalenderadministrasjon og håndtering av flere lokasjoner – de digitale utleiesystemene tilbyr en helhetlig tilnærming som gir en mer effektiv drift.

Digitale signaturer: overholdelse av lover og regler

Når det leies ut maskiner og utstyr er det viktig å ivareta firmaets og kundenes juridiske rettigheter. Dette gjøres ofte manuelt ved at kunden godtar utleievilkårene fysisk, men dette kan effektiviseres ved å gjøre dette digitalt.  

Hvis du benytter deg av et utleiesystem vil du få tilgang til funksjoner som lar deg integrere digitale signaturer for å godkjenne vilkår og betingelser. Slik sikrer du at både kunden og firmaet er beskyttet gjennom hele utleieprosessen.

Håndter alle kunder i ett system – B2B og B2C

Verktøy- og maskinutleiebransjen betjener et bredt spekter av kunder, både bedrifter (B2B) og privatpersoner (B2C). Det kan være tidkrevende å håndtere både B2B- og B2C-kunder i ett og samme system, da de har ulike krav. Utleiesystem gir fleksibilitet til å imøtekomme de unike kravene til hvert enkelt kundesegment. 

Utleiefirmaer kan ved hjelp av utleiesystem sømløst leie ut tunge maskiner, stillaser, gjerder, lifter, kraner, gravemaskiner og generatorer uten å måtte bekymre seg for tap av utstyr. I tillegg gjør utleiesystem det mulig for utleiefirmaene å lage spesialpriser og implementere depositumssystemer for verdifullt utstyr, slik at de kan beskytte eiendelene sine.

Kombiner utleie med salg

Det å kombinere utleie med salg av produkter kan gi deg en ekstra inntektskilde. Alt kan gjøres fra samme utleieside, så når kundene dine skal leie verktøy eller maskiner fra deg, så kan de samtidig kjøpe det de trenger av ekstrautstyr.

Bedrifter som allerede kombinerer salg med utleietjenester, kan ha stor nytte av å sette opp et utleiesystem for å automatisere utleieprosessen. Digitalisering av utleie effektiviserer ikke bare utleiedriften, men har også en positiv innvirkning på salget. Hovedgrunnen til det er ved å automatisere utleieavdelingens prosesser får de ansatte mer tid til å fokusere på salg og kundeservice.

Digitalisering verktøyutleie og maskinutleie

Eksempler på digitalisert verktøy- og maskinutleie

Det finnes flere utleiefirmaer i både Norge, Sverige og Danmark som har sett fordelene ved å digitalisere hele kundereisen. Her er noen gode eksempler:

NTS er et godt eksempel på hvordan kombinasjonen av salg og utleie kan gi suksess. Da de satte opp en nettbasert utleieside og en automatisert bestillingsprosess, opplevde de en betydelig økning i salget. Dette skyldtes først og fremst at de slapp den tidkrevende manuelle håndteringen av utleiebestillinger, slik at de ansatte kunne konsentrere seg om å øke salget og bygge kunderelasjoner.

Verktøyskuret tilbyr selvbetjent utleie av verktøy 24/7, og har en helautomatisk tjeneste. På deres hjemmeside kan du selv gå inn og booke det verktøyet du trenger når som helst på døgnet, og velge tidspunkt for når du ønsker å hente det. Når dagen har kommet for å hente verktøyet vil du motta en SMS med koden som gir deg tilgang til å hente det, og når du er ferdig med å bruke verktøyet leverer du det tilbake på samme sted.

LeiMegNå har ved hjelp av å digitalisere deres utleiefirma og implementere et utleiesystem økt ordreeffektiviten. De har utvidet og optimalisert kapasiteten, og har nå full kontroll på lagerbeholdningen og tilgjengeligheten på hvert sted.

Bodø Liftutleie har digitalisert deres utleieprosess ved å ta i bruk et utleiesystem. Grunnen til at de gjorde det var at de ønsket å ta grep for en overgang mot en mer digitalisert bransje. De lar nå kundene bestille utstyr når de ønsker det på deres utleieside, noe som har gjort at de får en bedre kundeopplevelse. Bodø Liftutleie har selv fått bedre kontroll over utleiefirmaet, og samtidig har de fått ekstra tid til å fokusere på mer kompliserte oppdrag.

Kom i gang med digitalisering

Hvis du er et utleiefirma som ønsker å ta fatt på digitaliseringsreisen, trenger det ikke å være vanskelig å komme i gang. Her er noen viktige trinn du bør vurdere:

  1. Evaluer behovene dine: Vurder dine spesifikke forretningsbehov og finn ut hvilke funksjoner du trenger i utleiesystemet. Ta hensyn til faktorer som lagerstyring, kundeadministrasjon og online bookingfunksjoner.
  2. Undersøk og sammenlign: Utforsk ulike leverandører av utleiesystem på markedet. Se etter funksjoner som samsvarer med dine behov, brukervennlige grensesnitt og god kundestøtte.
  3. Implementering og opplæring: Når du har valgt en programvareløsning for utleie, må du sørge for en smidig implementeringsprosess. Gi opplæring til de ansatte slik at de blir kjent med programvarens egenskaper og funksjoner.
  4. Integrer nettbutikken for utleie: For å maksimere rekkevidden og utnytte den digitale kundebasen, bør du vurdere å integrere en nettbutikk for utleie i din eksisterende virksomhet. På denne måten kan kundene enkelt bla gjennom og bestille utstyr på nettet.

Vil du prøve ut Sharefox utleiesystem? Sett opp en prøveperiode.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Reklamebyrå - Beyer Konoy - Sykkelutleie
Kundecase

Reklamebyrå Beyer Konoy: Optimalisering av sykkelutleie for Boss Cykler

Beyer Konoy, et reklamebyrå fra Danmark, fikk i oppdrag å effektivisere Boss Cykler, Bornholms fremste innen sykkelutleie. Gjennom samarbeid med Sharefox, en smart programvare for utleievirksomheter, oppnådde de betydelige forbedringer i virksomhetens drift. Dette case-studiet utforsker suksessen bak dette samarbeidet og hvordan det har styrket Boss Cyklers posisjon i markedet.

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.