Hvorfor kan ikke nettbaserte utleiebedrifter bli administrert med standard nettbutikk-plattform?

Hvorfor kan ikke nettbaserte utleiebedrifter bli administrert med standard nettbutikk-plattform?
Nettbaserte bedrifter bruker standard nettbutikk-plattform for å administrere alle typer detaljhandel og utleiebedrift. Eiere av utleiebedrifter opplever at disse verktøyene ikke er godt egnet for deres behov. Faktisk har mange kunder som kontakter oss problemer med begrensninger i deres nåværende system for utleiebedriften.

Del artikkelen

Oppdag de viktigste grunnene til at nettbasert utleie ikke kan administreres med standard nettbutikk-plattformer. Ved å forstå utfordringene som utleiere står overfor, kan vi utvikle bedre løsninger som oppfyller deres behov. Men før det skjer, må vi forstå forbrukerperspektivet ved kjøp kontra leie.

Hva er forbrukerperspektivet når det gjelder kjøp og leie?

Med fokus på kjøp kontra leie er forbrukerperspektivet i stor grad basert på deres individuelle behov og preferanser. Leiekunder har en tendens til å fokusere mindre på pris og mer på bekvemmelighet og beliggenhet. Produkt- eller tjenestetilbudet må skreddersys til deres spesifikke leiebehov. På dette stadiet kan kundevurderinger, rangeringer og anbefalinger fra tidligere kunder gi verdifull innsikt for dem som tar kjøpsbeslutninger. 

I en kjøpssituasjon vil kundene undersøke ulike merker og modeller basert på hvilke egenskaper de er ute etter. Leiekunder vil kanskje heller undersøke selskaper som tilbyr bestemte typer utstyr eller tjenester i sitt område. I denne undersøkelsesfasen blir kundeuttalelser enda viktigere. Folk ønsker å få verdi ut av det de bruker penger på – enten det er å kjøpe eller leie noe.

Etter å ha leid et produkt i stedet for å kjøpe et nytt, vil kundene kunne gi verdifulle tilbakemeldinger og innsikt i tjenesten, slik at bedriften kan forbedre tjenestene for bedre å møte forbrukernes behov i fremtiden.

Fra et butikkperspektiv, hva er konsekvensene av å bruke tradisjonelle nettbutikk-plattformer for utleiebedrifter?

De viktigste forskjellene i netthandel ligger i hvordan utleie- og nettbutikker administrerer driften bak kulissene. I mange tilfeller har noen selskaper droppet helt ut av nettbestillinger fordi det fører til for mye problemer for forhandleren. Enten er det plattformen som brukes som ikke passer til oppgavene som utleie krever, eller så er ikke back-office-operasjonen planlagt for å støtte både fysiske og nettbaserte kunder. 

Moderne forbrukere foretrekker å booke utleieutstyr eller abonnementer på nettet gjennom skreddersydd netthandel for utleie. Bedrifter risikerer derfor å miste salg til konkurrentene som tilbyr nettbestilling som et alternativ. Utleiesystem med spesifikke administrasjonsverktøy vil gjøre livet til utleiefirmaene betydelig enklere. Det vil hjelpe dem med å imøtekomme den nye generasjonen utleiebrukere. 

Hva er noen av utfordringene som følger med retur av produkter eller håndtering av vedlikeholdstider for utleie?

Utleieprosessen introduserer en første betydelig forskjell fra detaljhandel. Utstyret må returneres når leietiden er avtalt avsluttet. Den toveis bevegelsen av utstyret legger til et ekstra lag med kompleksitet i lagerstyringen og planleggingen, noe som krever tilpassede løsninger som de fleste systemer utviklet for detaljhandel ikke er i stand til å takle.

Med et produktlager i en relativt liten størrelse, kan et utleiesystem ha en enorm effekt når det gjelder å jevne ut prosessen ved automatisk å beregne tilgjengeligheten. Den vil gjøre dette basert på alle start- og returtider for utleie, i tillegg til å opprettholde utstyrets utilgjengelighet gjennom forebyggende vedlikeholdsrutiner. Besparelsene når det gjelder arbeidstid for de ansatte kan være ganske betydelig, ettersom manuell håndtering av alle disse variablene kan være ekstremt tidkrevende sammenlignet med å få det gjort med noen få automatiserte klikk med et kompetent system.

Utleie kan knyttes til et bestemt tidspunkt og en bestemt dato – hvordan påvirker dette både forbrukere og bedrifter?

Hovedforskjellen er at leie er mye mer knyttet til et bestemt tidspunkt enn kjøp. Hvis du kun skal bruke en sykkel en gang på en enkel søndagstur, så gir det ikke mening å skulle kjøpe en helt ny når du helt enkelt kan leie en. Utleiebutikken må være klar over tilgjengeligheten av utstyret sitt i sanntid for å unngå dobbeltbookinger og gi kundene nøyaktig kunnskap om hva som er tilgjengelig eller utilgjengelig.

En vanlig løsning for dette er å ta imot bestillingsforespørsler manuelt via et nettskjema, direkte e-post eller telefon. Slike manuelle prosesser er svært tidkrevende og gir ikke umiddelbare resultater. Bruk av et utleiesystem som automatisk kan beregne tilgjengelighet og blokkere bestillinger umiddelbart når lagerbeholdningen er begrenset på bestemte datoer, kan være en stor fordel både for de ansatte og kundene. Det gir raskere kundeservice samtidig som reservasjoner håndteres smidig i butikken. I tillegg skaper visning av lagerbegrensninger på nettstedet en følelse av at det haster for kundene, noe som øker konverteringen i kassen.

Er det noen fordeler med å ha samme varelager for nettbasert og fysisk utleie?

Utleiefirmaer har lagerbeholdningen sin sammen med butikkstedene sine fordi selve utleien er knyttet til et bestemt sted. Skibutikker ligger der det er fjell, surfebutikker der det er bølger, og så videre. Detaljhandelsbedrifter har en tendens til å ha separate lager for netthandel og butikk. Hovedårsaken er at leie av butikklokaler er betydelig dyrere enn leie av en lagerbygning. Å bruke noen kvadratmeter av butikkarealet som lager vil derfor være dårlig bruk av plass – og penger. 

Hva betyr det fra utleiebutikkens perspektiv? Fra et driftsmessig perspektiv er det også enklere å ha separate varelagre for nett- og butikksalg. Noen ganger er det ikke mulig for utleiebutikker på grunn av den tidligere nevnte bindingen til et bestemt sted. For å støtte behovene til både online og offline salg som betjenes av en enkelt beholdning, trenger du hjelp fra et system – eller flere timer på dagen. Utleiebedrift med både online og fysiske kunder trenger et utleiesystem som beregner lagerbeholdningen for begge gruppene.  

Ville det være fordelaktig å ha samme hentested for nettkunder og fysiske kunder, eller ville det føre til forvirring/frustrasjon?

Netthandel går hånd i hånd med hjemlevering eller nærmeste utleveringssted. Henting i butikk i utleiebransjen er mer vanlig, og en liten andel av nettbestillingene leveres hjem. Når man vurderer hva dette betyr fra utleiebutikkers perspektiv, bør butikker med et stort volum av både nett- og fysiske kunder utvikle sin henteprosess i butikken som tar hensyn til visse viktige aspekter. For eksempel ved å samle inn nødvendig informasjon på forhånd – som å sikre at skiene har DIN-innstillinger justert i henhold til kundens behov -, henvise fysiske kunder til innsjekking og nettkunder til henting av utstyret for å unngå unødvendig kø, klargjøre utstyret på forhånd ved å merke det riktig og gi instruksjoner om start, bruk og retur. Selvbetjeningsstasjoner med digitale nøkler for leieutstyr gjør det mulig for kundene å hente ferdig klargjort leieutstyr. 

Utleiebedrifter har spesifikke krav når det gjelder hvilken type betalingsteknologi de bruker.

Når det gjelder leie av utstyr, krever betaling en mer kompleks teknologi. En sikker betalingsportal er nødvendig for å lagre kundens kredittkort-token og utstede refusjoner eller etterbelastninger. Kundene må også kunne forskuddsbetale for leien, noe som kan omfatte et ekstra depositum, slik at utleiefirmaet kan sikre at de har nok midler til å dekke kostnadene ved reparasjon eller erstatning i tilfelle skade eller tap. Utleiefirmaer tilbyr kundene muligheten til å forhåndsgodkjenne et visst beløp på kredittkortet sitt. Dette dekker den anslåtte verdien av de leide gjenstandene pluss eventuelle gebyrer for forsikring og sen retur. Utleiebedriften vil da enkelt trekke fra de tilgjengelige midlene ved behov. Sikkerhet er også et viktig tema når det gjelder lagring av kundedata. Gjør alle transaksjoner trygge og sikre med kryptering og andre avanserte sikkerhetsteknologier.

Konklusjon

Det er mange ting å ta hensyn til både fra butikkperspektivet og forbrukerperspektivet. Utleiesystem har noen store fordeler i forhold til tradisjonelle nettbutikk-plattformer. Det er lettere å holde oversikt over lagerbeholdningen når det gjelder kunder som kommer innom og bestillinger på nettet, bruke tid og dato for spesifikke produkter, bruke hentested og levering og, ikke minst, tilby spesifikke betalingskrav, noe som gjør at utleiefirmaet ditt går knirkefritt.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Reklamebyrå - Beyer Konoy - Sykkelutleie
Kundecase

Reklamebyrå Beyer Konoy: Optimalisering av sykkelutleie for Boss Cykler

Beyer Konoy, et reklamebyrå fra Danmark, fikk i oppdrag å effektivisere Boss Cykler, Bornholms fremste innen sykkelutleie. Gjennom samarbeid med Sharefox, en smart programvare for utleievirksomheter, oppnådde de betydelige forbedringer i virksomhetens drift. Dette case-studiet utforsker suksessen bak dette samarbeidet og hvordan det har styrket Boss Cyklers posisjon i markedet.

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.