Har du hørt uttrykket “man behøver ikke en drill, men et hull i veggen”. Det var dette utsagnet som var spiren til Tooler.no, men hva skal til for at kunden vil leie en drill i stedet for å kjøpe.
Forretningsmodellen til Tooler.no er utviklet basert på kundeintervjuer om hva kriteriene er for at man skal leie verktøy. Svarene var digital bestilling, veiledning i aktivitet/prosjekt på nett, kvalitet på utstyret og henting/levering i nærmiljøet. Dette ga grunnpilarene i Tooler sin virksomhet innen utleie av verktøy.
Utleie av verktøy med Sharefox utleiesystem
Tooler.no bruker store deler av den digitale plattformen Sharefox til utleie av verktøy. De har satt opp en hjemmeside med bookingsystem og automatisert store deler av driften. Du bestiller på nett og kan hente/levere i ditt nabolag i Oslo som på 7 eleven og Shell, via PostNord og Helthjem butikksystemene, velge hjemlevering eller hente på lageret. Alle disse utleveringsmetodene kan kunden velge mellom. Systemet kalkulerer ledig kapasitet og hvor lang tid det tar å levere ut før den oppgir hente og leveringstider til kunden. Videre har Tooler et medlemskapsnivå som i samarbeid med Huseiernes Landsforbund gir medlemmene rabatterte priser. I tillegg gir Tooler råd og veiledninger til prosjekter som kunden kan utføre, med direkte link til utstyr for å oppfylle den.
Ønsker du å høre mer om den digitale plattformen, som Tooler benytter? Be om en demo i dag!
En ny måte å drive handelsvirksomhet: Utleie av verktøy
Konseptet til Tooler har fått stor oppmerksomhet for hvordan de har satt sammen verdikjeden på. De omtales som et eksempel på en ny måte å drive handelsvirksomhet innen sirkulærøkonomien av handelsorganisasjonene Virke. Både Dagens Næringsliv og Tv2 Nyhetene har omtalt virksomheten.