Digital selvbetjening i praksis: Slik fungerer verktøyutleie hos Verktøyskuret

Verktøyskuret har utviklet en døgnåpen tjeneste for selvbetjent utleie av verktøy – helt uten manuell håndtering. Oppdag hvordan digital selvbetjening fungerer i praksis.

Del artikkelen

Selvbetjening er i ferd med å endre måten vi tenker på utleie. Et godt eksempel på dette er Verktøyskuret – en tjeneste for selvbetjent utleie av verktøy i Oslo og Bærum. Med døgnåpen tilgjengelighet, digitale systemer og lav terskel for gjenbruk, har de skapt en brukervennlig og effektiv løsning som mange blir positivt overrasket over.

Kort oppsummering:

Verktøyskuret har tatt i bruk selvbetjening for å tilby en døgnåpen og brukervennlig tjeneste for utleie av verktøy. Med digitale selvbetjeningsløsninger, enkel online booking, BankID-verifisering, SMS-tilgang og automatisert dokumentasjon kan kundene leie og returnere verktøy når det passer dem – helt uten fysisk kontakt. Sikkerhetssystemer og gode rutiner sørger for trygg drift og minimal risiko for utleier.

Fra oppstart til døgnåpen og selvbetjent utleietjeneste

– Mange blir fortsatt overrasket over at det finnes fullautomatisert digital selvbetjening i verktøybransjen i 2024, sier gründer Per Erik Espeland. Men etterspørselen er der – og den vokser. Espeland startet Verktøyskuret etter å ha oppdaget et tydelig behov for verktøyutleie blant både private og små bedrifter. Med hjelp fra systemleverandørene Sharefox og Inlet har han bygget opp en døgnåpen, utleietjeneste med selvbetjening, som nærmest drifter seg selv.

Se intervjuet med Verktøyskuret

Slik fungerer kundereisen hos Verktøyskuret

1. Enkel booking og betaling på nett

Kundene bestiller verktøy direkte via nettsiden. Flere produkter kan leies samtidig, og man kan planlegge hele måneden med ulike hentetidspunkter. Når kundene legger inn en bestilling, må de logge inn og bekrefte med BankID. Dette sikrer trygg identifisering og en sømløs betalingsopplevelse.

2. Automatisk tilgang via SMS

Etter gjennomført betaling mottar kunden en SMS med en unik kode som gjelder for hele leieperioden. Koden gir tilgang til boden via en smartlås fra igloohome, og videre til det nummererte skapet hvor verktøyet er oppbevart.

3. Full oversikt før henting

Før leieperioden starter, sendes en e-post med all nødvendig informasjon: Veibeskrivelse, hvilket skap som gjelder, og en enkel steg-for-steg-guide for henting og retur. Dette reduserer behovet for kundeservice og gjør opplevelsen forutsigbar.

4. Trygg dokumentasjon ved ut- og innlevering

Kunden må dokumentere verktøyets tilstand før og etter bruk ved hjelp av skjema og bilder. Dette skaper trygghet for begge parter og gjør skadehåndtering enklere.

5. System for forsinkelser

Dersom utstyret ikke returneres i tide, låses koden automatisk. For å få ny kode må kunden betale et gebyr. Dette sikrer at neste kunde ikke møter et tomt skap – og at utleieforløpet går knirkefritt.

Leie verktøy Verktøyskuret

Digital sikkerhet og lav risiko

Verktøyskuret har implementert flere tiltak for å beskytte både utstyret og kundene:

  • BankID-verifisering

  • GPS-sporing og videoovervåkning

  • Brenning av logo på verktøyet

  • Depositum og mulighet for tilleggstrekk ved skade

Dette gir et tillitsbasert system med høy grad av sikkerhet og lav risiko for tap. Espeland peker også på at bruk av utendørsskap gjør det mulig å komme i gang uten store investeringer – en kostnadseffektiv inngang til digital verktøyutleie.

En skalerbar modell for fremtiden

Verktøyskuret har vist at digitale selvbetjeningsløsninger fungerer svært godt i praksis. Med smart teknologi og tydelige rutiner får kundene en effektiv og tilgjengelig løsning – og utleier får en forutsigbar og lønnsom drift.

Når du først har vært kunde én gang, er terskelen lav for å bruke Verktøyskuret igjen, sier Espeland. Det handler om tilgjengelighet, struktur og tillit.

Vil du komme i gang med selvbetjent utleie?

Verktøyskurets løsning viser at det er fullt mulig å drive verktøyutleie digitalt og døgnåpent. Hvis du vurderer å tilby digital selvbetjening i ditt utleiefirma, finnes det gode systemer og erfarne aktører å lære av. 

Ta kontakt med oss i Sharefox for å lære mer om hvordan du kan digitalisere din utleie.

Ofte stilte spørsmål

1. Hvordan fungerer selvbetjent utleie hos Verktøyskuret?

Kundene bestiller verktøy på nett, verifiserer seg med BankID og mottar en SMS med kode til skapet hvor verktøyet ligger klart.

2. Hva gjør jeg hvis en kunde blir forsinket med å levere tilbake verktøyet?

Med Sharefox utleiesystem har du mulighet til å legge inn buffertider, slik at du sikrer neste kunde for uforutsette forsinkelser. Ved forsinkelser anbefaler vi å legge inn et gebyr som kunden må betale for å motta ny kode for å kunne levere tilbake verktøyet. 

3. Er det trygt å leie ut verktøy uten fysisk oppmøte?

Ja, ved å sette opp en helhetlig løsning slik som Verktøyskuret får du en tjeneste som er sikker. Verktøyskuret bruker blant annet BankID-verifisering, videoovervåkning, GPS, og krever bilde-dokumentasjon før og etter leie for å sikre verktøyet sitt.

4. Hvordan fungerer prising av verktøy?

Verktøyskuret har ved hjelp av Sharefox utleiesystem mulighet til å legge inn de prisene de ønsker, og de har valgt å variere prisene etter hvilket verktøy du leier og hvor lenge du trenger det. Du betaler direkte ved bestilling, og det mulig å benytte alt fra NETS til Vipps, MobilePay og Swish

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.