Lær om innholdsmarkedsføring for utleiebedrifter

Lærer om innholdsmarkedsføring
Utleie er i vekst, men det gjør også kampen om kundene tøffere. Hvordan fange oppmerksomheten til potensielle kunder? Hvordan bygge opp kjennskapen til bedriften? I denne artikkelen ser vi på hvordan innholdsmarkedsføring kan bidra til å øke tilførselen av nye kunder for utleiebedrifter.

Del Artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Innholdsmarkedsføring i konkurransen om kundene

Innholdsmarkedsføring (også kalt content marketing) har de siste årene kommet inn som en viktig del av markedsføringsstrategien, og er for mange bedrifter en av de viktigste satsingene i 2021. Vi ser også at dette har blitt mer viktig for utleiebedrifter og at det er store forskjeller på lønnsomheten til bedriftene som er gode på dette og ikke. Videre i denne artikkelen ønsker vi å hjelpe deg litt på veien i arbeidet med innholdsmarkedsføring for din utleiebedrift. 

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er innhold av interesse for potensielle kunder som lages for å vekke nysgjerrighet og få folk til å oppdage tjenestene deres. Dette kan være innhold i form av artikler og blogginnlegg, nedlastbare PDF’er, e-bøker, videoer, webinarer, foredrag og Podcast. For å lykkes med innhold er det viktig at det er interessant for målgruppen din og relevant for ditt produkt.

Modell som forklarer innholdsmarkedsføring

Hvorfor drive med innholdsmarkedsføring? 

Ved å jevnlig produsere innhold på hjemmesiden din øker du den organiske synligheten din på Google. Sjekk hvilke søkefraser som blir søkt på i Google søkemotor og bruk Google søkeordplanleggeren til å finne ut hvilke søkeord som blir mest søkt på. Bestem deg for hvilke søkeord du bør inkludere i artikkelen din, slik at du dukker opp ved et Googlesøk. Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om SEO for utleiebedrifter hvor vi går dypere inn på dette temaet.

Det tar ofte tid før kunden tar et valg om å kjøpe eller leie et produkt. Det handler om å bygge opp troverdigheten til utleiebedriften. Hvis hvilken kunnskap du har og hvordan du kan hjelpe kunden din. Dette gjør at potensielle kunder stoler mer på deg og er mer villig til å kjøpe dine tjenester. Ved denne typen “nudging” eller “dulting, øker du sannsynligheten for at de vil velge din utleietjeneste. 

Hva fungerer og hvordan går jeg frem?

Video er kjent for å være det som fungerer best i sosiale medier. Video  får også folk til å bli lenger på hjemmesiden din og er derfor et veldig viktig verktøy. Å produsere små animasjonsvideosnutter er i dag blitt langt rimeligere og enklere enn tidligere. Webinarer, foredrag og podcast er andre aktuelle formater. Relevante e-bøker eller nedlastbare PDF’er er populært innhold du kan gi bort gratis i bytte mot kontaktinformasjon, slik at du igjen kan ta kontakt med mulige interesserte ved en senere anledning. Dette gjelder spesielt for B2B (business to business) bedrifter, men kan også være interessant å teste ut for B2C (business to consumer) bedrifter.

Målet med alt innhold er til slutt salg 

Innholdsmarkedsføring er en effektiv måte å tiltrekke seg nye kunder og drive mersalg til eksisterende kunder. Når du for eksempel skriver et blogginnlegg er det viktig å linke til de relevante produktene, slik at det er veldig tydelig og enkelt for kunden å finne frem til utleietjenestene dine. Det er da viktig å ha de riktige verktøyene sånn at innholdet faktisk fører til nye kunder eller gjenkjøp.

Vi har utviklet et nyttig utleiesystem for utleiebedrifter. Med Sharefox kan du veldig enkelt og effektivt jobbe med innholdsmarkedsføring på en strategisk måte. Skriv blogginnlegg med den effektive bloggmodulen. Last opp PDF’er, E-bøker og videoer. Sett opp nyhetsbrev ved hjelp av integrasjon med Mailchimp, eller bruk kontaktskjemaer til å bytte innhold mot konktaktinformasjonen til potensielle kunder. Her får du tilgang til alt av verktøy du trenger for å drive med innholdsmarkedsføring.

Ønsker du en demo av Sharefox? Ta kontakt i dag!

Hvordan skape relevant og interessant innhold? 

Når du nå skal i gang med arbeidet med innhold er det første tipset å sette seg inn i målgruppens interesser og situasjon. Sett deg ned å lag en liste over ulike temaer som du har kunnskaper om og som er verdifullt for dine potensielle kunder.

  • Hvilke behov har målgruppen din?
  • Hva er de opptatt av?
  • Hvilke utfordringer har de når de nå skal bruke produktet du leier dem? 

Her er det masse potensielle ideer til innhold du kan produsere og som vil gi verdi til målgruppen din. En god bloggpost om hvordan man kan bygge terrassen selv er et eksempel fra en utleietjeneste av verktøy til nettopp slike små snekkeroppgaver som du kan gjøre selv.

Se flere artikler her

Mann med snowboard på fjellet
We're Hiring

Product Manager

Product Manager – Enabling the rental of anything Job Title: Product ManagerDeadline: ASAPEmployee Type: FastLocation: Oslo Become familiar with SHAREFOX AS Interested in the sharing

Ønsker du å digitalisere din utleievirksomhet?

Ta kontakt for en uforpliktende prat

Ordreoversikt på mobil