Jernia satser på utleie med utleieplattformen Sharefox

Jernia kjeden prøver nå ut en ny tjeneste der kundene kan leie verktøy fremfor å kjøpe de. I første omgang rulles det ut en pilot i utvalgte butikker i Oslo i samarbeid med utleieplattformen Sharefox.

Utleie som tjeneste i vekst – gir tilgang til nye kundegrupper

På mange områder opplever vi nå et generasjonsskifte i handelsopplevelsen. Teknologi gjør produkter og tjenester stadig mer tilgjengelig. For butikken betyr at man må bygge kundelojalitet og relasjoner for å beholde kundene i butikken, i stedet for transaksjonsbaserte kundeforhold noe som ofte er tilfelle med netthandel.

Vi bor også stadig tettere og har mindre plass hjemme. Den yngre generasjonen er stadig mindre opptatt av eierskap,  samtidig som de ønsker tilgang til produkter, i tillegg er det en stadig økende miljøbevissthet blant oss som påvirker handelen.

Utleie som tjeneste er et av grepene man kan gjøre for å tilpasse seg de nye trendene som kommer, ta del i sirkulærøkonomien og møte den nye yngre generasjonen brukere. For Jernia var det viktig å være med og være i front på denne utviklingen.

Digital kundereise inn i butikk

For Jernia var mulighetene til en felles portal for enkel digital bestilling på nett for alle kundene som representerte deres brand og stil viktig. Her kan kundene gjøre bestillinger, få oversikt over hva som er ledig til enhver tid og velge sin lokale Jernia butikk for å hente/levere utstyret. En slik sømløshet gjør at man kan starte prosessen digitalt og fra sofakroken hjemme, for så å trekke kunder inn i butikken og bygge relasjoner der ved hjelp av serviceopplevelse.

I likhet med utleietjenesten Tooler.no (les mer her), benyttes nettverksmulighetene i programvaren, der hver enkelt butikk har sitt egen inventar og er uavhengig av de andre butikkene i håndtering av inventar.

Møter kunden på kundens behov

Jernia benytter også mulighetene for innholdsmarkedsføring som ligger i løsningen. Jernia har laget veiledere til kunder som har enkle prosjekt hjemme. De bruker en kombinasjon av video, bilde og tekst, samtidig som man knytter veiledere direkte opp i mot de utleieprodukter som kan løse problemet for kunden. Dette gjør at kunden kan fanges opp kunden tidligere allerede når kunden begynner å orientere seg rundt sin utfordring. 

Med innholdsmarkedsføring og organiske søk på Google rundt problemet til kunden, er Jernia allerede i bevisstheten til kunden.  Det vil hjelpe til å bygge kundemasse og lojalitet over tid. Ved å knytte det til tjenester som løser problemet til kunden enten det er behov som er av kortere eller lengre tidsrom er Jernia allerede godt i gang.

Prøv tjenesten selv på https://www.jernia.no/hjelperdeg/utleie/

Close Menu