Hvorfor starte en abonnementstjeneste i 2023?

Why start a subscription service in 2022
De siste årene har det vært en økning i forbrukere som ønsker å leie fremfor eie. I følge en forskningstudie fra McKinsey har abonnementsmarkedet for e-handel vokst med mer enn 100 prosent i året de siste fem årene. Faktisk er e-handelsmarkedet for abonnement anslått å nå 477 milliarder euro innen 2025, opp fra 15,1 milliarder euro i 2019 – noe som gjør det til en ekstremt interessant mulighet for eksisterende og håpefulle bedriftseiere også.

Del artikkelen

Det som er nytt er hastigheten det tar for vanlige bedrifter å gå fra en tradisjonell bedrift til en abonnementsbasert

Abonnement er ikke et nytt konsept. Ideen om gjentakende inntekter har eksistert i over et tiår, men mest i medie- og programvarebransjen med Spotify og Netflix som to gode eksempler. Vi i Sharefox har begynt å se et enormt behov for abonnementer også i håndgripelige produkter, som for eksempel i barnesegmentet. Klær og barnevogner brukes kun i en kortere periode og passer derfor perfekt for denne typen forretningsmodell. Et annet viktig eksempel er i mobilitetsbransjen hvor biler og el-sparkesykler kan leies på månedlig basis.

Det som er nytt er hastigheten som gjør at vanlige bedrifter kan gå over fra en tradisjonell bedrift til å være abonnementsbasert. Dette er helt klart mulig å gjøre med smartere digitale løsninger for utleie-e-handel.

For ytterligere å forstå markedet for abonnementsøkonomien versus den mer tradisjonelle S&P 500-indeksen, se på grafen nedenfor. Vi observerer historien om to typer økonomier. SEI (Subscription Economic Index) har opplevd en 17,5 % 10-års CAGR mot 3,8 % for S&P 500, og avstanden mellom disse to tallene øker. Med andre ord, abonnementsøkonomien er kommet for å bli.

The Subcription economy index

Kilde: Linkedin

Abonnementer bygger lojalitet og lojalitet skaper inntekter

Abonnementsøkonomien er en ypperlig måte for bedrifter å bygge sterkere og langvarige relasjoner med sine kunder. I stedet for tradisjonelle salg hvor du som bedriftseier må bruke massevis av penger på anskaffelseskostnader, bare for å håpe å kanskje se at kunden kommer tilbake for et nytt kjøp, tilbyr abonnementssalgsmodellen med tilbakevendende inntekter mye mer forutsigbarhet i forretningstransaksjonene, fordi det er et mye dypere nivå av kundeengasjement.

Regelmessige kjøp gir mer og dypere innsikt i kundenes atferd, noe som lar deg kontinuerlig forbedre den personlige opplevelsen du tilbyr, og i sin tur får kundene til å komme tilbake. Hvis det gjøres bra, skaper bedrifter som driver med abonnement ekstremt lojale, tilbakevendende kunder – og gjentatte kunder bruker, ifølge Shopify, 67 % mer enn nye kunder.

Teknologi driver endringer for nye generasjoners behov

Hvis du tenker på å starte din egen abonnementstjeneste, kjenner du kanskje allerede til de enorme fordelene med abonnement. Listen nedenfor viser deg seks grunner til å vurdere overgangen til denne salgsmodellen:

  1. Forutsigbar inntekt
  2. Mer penger på hånden
  1. Bruk mindre for å skaffe kunder
  1. Lojalitet til brukeren varer lenger
  1. Samle inn data om brukere for å forbedre kundeopplevelsen
  1. Gjør mersalg og krysssalg enklere
''Ny teknologi gjør det nå mulig for bedrifter fra praktisk talt alle økonomiske sektorer å tilby medlemstjenester til sine kunder.''
- Robeco

Ifølge det globalt anerkjente investeringsselskapet Robeco forventer de at denne trenden vil fortsette i de kommende tiårene, hovedsakelig drevet av den pågående digitaliseringen av økonomien. Ny teknologi gjør det nå mulig for bedrifter fra praktisk talt alle økonomiske sektorer å tilby medlemstjenester til sine kunder.

En stor del av den raske økningen og utviklingen i denne modellen er generasjonsovergangen, ettersom millennials og generasjon Z har en tendens til å være mer opptatt av abonnement og leie fremfor eierskap. De nyere generasjonene ser det ikke som nødvendig å eie alt, som for eksempel verktøy, småmaskineri, biler, musikkinstrumenter eller til og med klær og parykker.

Abonnementstjenester

Grønn omstilling til sirkulær økonomi

Vi har på dette tidspunkt kunne konkludere med at det er lønnsomt for små, mellomstore og til og med store forhandlere å starte en utleieabonnementstjeneste, men en annen viktigere ting er at det er veldig gunstig for planeten og de begrensede ressursene vi har. I stedet for å produsere nye materialer, transportere varer over hele planeten, forurense og strekke på kapasiteten til jordens ressurser, vil du som bedriftseier nå kunne ta en aktiv rolle i å bli en viktig del av den sirkulære økonomien.

Vi ser nye bedrifter dukke opp hele tiden med deres nye abonnementstjeneste. Selskaper som Bergans, et norskt friluftsklærselskap, har nettopp lansert sin nye abonnementstjeneste, der foreldre kan abonnere på parkdresser etter barnas behov. Når ungene vokser ut av plaggene, kan foreldrene bare endre størrelsen uten å måtte kjøpe større klær og selge eller kaste de gamle.

Playgear er et annet godt eksempel på en bedrift som også har lansert deres abonnementstjeneste. De leverer en plattform der deres kunder kan leie musikkinstrumenter så lenge det er nødvendig. De forsto behovet for å gjøre kundereisen mye kortere og enklere enn den tidligere var. Med fremskrittene innen ny teknologi innen utleie, gjorde de leie like enkelt som shopping.

Personlig mobilitetsvirksomhet er også et produktområde som du vil finne har blitt enda mer tilgjengelig og underlagt abonnement. Med el-sykler og el-sparkesykler tilgjengelig i alle storbyer for utleie, har behovet for å eie en egen sykkel blitt mindre.

Bryter ned en gammel myte

Med alle de positive fordelene ved å starte en abonnomentstjeneste, som bedre kundelojalitet, større og mer forutsigbar kontantstrøm, skulle man tro at alle ville komme i gang med å utvikle deres abonnementsløsning. Så hvorfor gjør de ikke det? De viktigste bekymringene våre kunder nevner er kostnadene, tiden og konsekvensene av å starte en ny salgstrakt. Ved første øyekast er det kanskje ikke tiltalende for alle investorer eller bedriftseiere, siden de ser ut til å pådra seg nye kostnader ved å skulle skaffe kunder – for eksempel til salg og markedsføring, eller programvareutvikling, noe som betyr at for mindre og mellomstore selskaper kan kostnadene for å gjøre denne overgangen for dyrt å implementere.

Hos Sharefox bryter vi ned gamle myter nesten hver dag. Vi viser hvor enkelt det kan være å starte en abonnementstjeneste til en svært lav kostnad uten at bedriftene må gjøre mye arbeid selv.

Hvis du vil vite hvordan du starter en abonnementstjeneste, kan du lese bloggen vår «Slik lanserer du en abonnementstjeneste for bedriften din«.

Hva skal du gjøre nå?

Når du er klar … her er 3 måter vi kan hjelpe deg med å utvikle din utleiebedrift! 

  1. Har du lyst til å utvikle bedriften din i dag? Prøv Sharefox utleiesystem gratis – eller bestill en demo.
  2. Hvis du vil lære mer om Sharefox utleiesystem, lese om trender og nyheter vi deler gratis, besøk bloggen vår eller gå til ressurser i menyen. Her finner du blogginnlegg, kundecase, e-bøker og Sharefox Academy
  3. Følg oss i sosiale medier eller del denne bloggen på Linkedin eller Facebook.

Se flere artikler her

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.