Drive utleie: Markedsføring for utleiebedrifter i 2021

Del Artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Antallet utleietjenester og utleiebedrifter er i vekst, og det er dermed en større kamp om kundene. Hvordan markedsfører du din utleiebedrift? Det finnes mange veier å gå innenfor markedsføring, men det er ikke alltid like lett å vite hva som faktisk fungerer innenfor sin bransje og knekke koden som skaper stor gevinst. Utleiebedrifter må som alle andre holde seg oppdatert på det siste innenfor markedsføring for å kunne få større effekt og nå målene om å øke omsetningen. Vi har nedenfor samlet noen grep innen markedsføring som er viktig å følge for enhver utleiebedrift i 2021.

 

Sosiale medier = viktig, og må gjøres riktig

Hver tilstede der kundene dine er. Hvilke sosiale mediekanaler du skal benytte deg av i markedsføringen av din utleiebedrift, avhenger av hvilke kanaler kundene dine benytter seg av. De største sosiale mediene er Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter og LinkedIn. Det betyr derimot ikke at du trenger å være like mye tilstede på alle plattformene. Før du bestemmer deg for hvilke kanaler du skal benytte deg av er det lurt å undersøke hva målgruppen din faktisk bruker. I følge tall fra Ipsos er det 69 % av befolkningen som bruker Facebook, 44 % som bruker Snapchat, 35 % som bruker Instagram, 9 % bruker Twitter og 4 % bruker LinkedIn daglig i 2020. 

Et annet tips er å undersøke hvilke plattformer konkurrentene dine er tilstede på. Dette gir ofte en indikasjon på om dette er en plattform du må være tilstede. Her kan du også få massevis av tips til hvilket innhold målgruppen din liker og hva som engasjerer dem. Det å være tilstede på de ulike sosiale mediene gir deg muligheten til å bygge opp et forhold til potensielle kunder og øke kjennskapen deres til bedriften din. Dette kan igjen gi økt omsetning.

For å oppnå synlighet i sosiale medier kan man enten bruke organisk rekkevidde på innlegg du publiserer eller velge å benytte deg betalte annonser. Algoritmene til sosiale mediekanaler er i stadig forandring, og det er viktig å holde seg oppdatert på de siste endringene. Innlegg man publiserer når ikke alltid alle følgerne dine, og om innlegget skal bli vist til mange nok kan det være lurt å benytte seg av betalt annonsering. Det trenger ikke koste all verden å annonsere i sosiale medier, og du kan helt fint starte med et lavt budsjett som 100 kr pr dag. 

Når det kommer til annonsering på Facebook er det ikke lurt å benytte seg av fremme-knappen på innlegget ditt. Dette er fordi det ikke gir deg de samme mulighetene til å tilpasse og kontrollere hvem annonsen skal bli vist til. Det er derfor lurt å benytte seg av Facebook Business Manager, som gjør at annonsene dine kan bli vist på Facebook og Instagram.

 

Godt innhold gir flere kunder og økt omsetning

Ved hjelp av en blogg kan du produsere innhold med tips og råd som gir en verdi til kundene dine. Dette er med på å vise kundene dine at du har kunnskap, det gir et positivt inntrykk av deg og styrker troverdigheten din. Samtidig varmer det opp potensielle kunder og gjør at de blir mer kjøpeklare. Blogginnleggene kan også bli publisert i sosiale medier og kan brukes til å tiltrekke seg målgruppen din. Det er enklere å selge til et varmt publikum. Med dette menes det at de som allerede har vært i kontakt med bedriften din på en eller annen måte, fått et inntrykk og gjort seg opp en mening, er som regel mer positivt innstilt til å gjøre en handel med deg. 

Leid.no er en utleiebedrift som driver utleie av blant annet hengere. De benytter seg av markedsføringsstrategi som går ut på å benytte blogg aktivt for å skaffe nye kunder til å leie fra dem. De produserer blogginnlegg med tips og råd som deres kunder trenger når de skal leie en henger og deler gjerne sin kunnskap. Her kan du lese et blogginnlegg fra dem. De benytter seg av nyhetsbrev og sender ut blogginnlegg som kan være nyttige for potensielle nye og gamle kunder. 

 

Nyhetsbrev

Det ligger mye verdi i å produsere godt innhold, men det gjelder også å få de besøkende på hjemmesiden din til å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Dette gjør at du kan samle e-postadresser til potensielle kunder og vekke kjøpelysten deres. Det å sende ut nyhetsbrev er selvfølgelig en fin måte å holde kunder og potensielle kunder oppdatert på det siste i bedriften din, men det er også en verdifull salgskanal. Nyhetsbrev fungerer som en påminnelse om at tjenesten din eksisterer, slik at neste gang de skal leie noe så kommer de på at de kan benytte seg av utleiebedriften din. 

Det kan være lurt å benytte seg av programvarer som lar deg bygge opp e-postlister, slik at du kan automatisere arbeidet med nyhetsbrev. Med programvaren fra Sharefox får du muligheten til det, les mer om det i slutten av artikkelen.

 

Kundeanmeldelser og kundecaser

Referanser fra kunder er mer med på å styrke troverdigheten til bedriften din. Når vi forbrukere skal gjennomføre et kjøp leter vi gjerne etter sosial bekreftelse på at dette er et godt kjøp. Dette gjelder også når man skal leie produkter. Kundene vil ha bekreftelse på at de gjør et godt valg fra dine tidligere kunder. Det kan derfor gi bedriften stor effekt å investere tid i å skrive gode kundecaser og skaffe kundeanmeldelser. 

På Facebook og Google er det mulig for kunder å legge igjen en vurdering av tjenesten. Når kunden er ferdig med å benytte seg av tjenesten din, kan du selv ta kontakt med dem for å høre om de vil skrive en anmeldelse av sin leieopplevelse eller om du får lov til å lage et kundecase om dem. 

Hvordan skriver du et kundecase? Et kundecase kan bygges opp veldig enkelt og trenger i korte trekk å ta utgangspunkt i hvilke fordeler kunden har fått av benytte seg av tjenesten din. Hvis du har muligheten til å investere litt mer tid og ressurser i det, kan det også gi en veldig god effekt å bruke video som virkemiddel og lage en video hvor kunden forteller litt om sin opplevelse av tjenesten.

 

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Google er kanskje en av de viktigste markedsføringskanalene i dag, for både B2C og B2B-markedet. Ofte starter en del av kjøpsprosessen med at det foretas et google søk. Det er derfor ekstremt viktig at bedriften er synlig på Google, og det kan gjøres tiltak der som gir god effekt også for utleiebedrifter. 

Det er viktig å finne ut hvilke ord målgruppen din bruker når de undersøker hvilke tjenester som eksisterer via Google. Dette kan man gjøre ved å taste inn i Google sin søkebar eller ved å benytte seg av Google sin egen gratise søkeordplanlegger i Google Ads. Det er også anbefalt å sjekke ut hvilke ord konkurrenter bruker, her kan man få mange tips. Search Engine Land oppdateres daglig med de nyeste endringene innen SEO, og de har et nyhetsbrev som vi anbefaler sterkt å følge.

For å rangere på de søkeordene man bestemmer seg for, må man optimalisere innholdet på hjemmesiden sin. Noe av det viktigste man gjør her er å gjenta søkeordet i overskrifter og tekster. Det må også lages meta titler, metabeskrivelser og alt tekster. Det kan være lurt å investere i en programvare for hjemmesiden din som gir deg muligheten til å jobbe effektivt med søkemotoroptimalisering. Vi i Sharefox har utviklet en programvare for utleiebedrifter, les mer om det i slutten av artikkelen.

For å måle effekten av arbeidet med søkemotoroptimaliseringen kan man benytte seg av gratis verktøy som Google Analytics og Google Search Console. Her kan du blant annet se fremdriften i antall sidevisninger, plasseringen din på Google, hvilke sider som er mest populære og hvilke søkeord som har gitt flere klikk. På denne måten kan du jobbe strategisk med å oppnå større effekt av markedsføringen din og øke omsetningen.

 

Google Min Bedrift – Kom i kontakt med kunder gratis

Benytt deg av alle de gratis mulighetene Google tilbyr. Google Min Bedrift er en tjeneste ikke så mange bedrifter har utnyttet fullt ut enda. Google gir deg muligheten til å redigere innholdet til høyre på siden som dukker opp når du googler bedriften din. Her kan du legge ut nyttig informasjon til kundene dine om hvor du befinner deg, åpningstider, telefonnummer og lignende, men du kan også bruke denne til å fremme tjenestene dine. Google lar deg legge ut bilder og informasjon om de ulike tjenestene eller produktene du tilbyr. Dette gir deg nye muligheter til å tiltrekke potensielle kunder. I tillegg gir det deg muligheten til å bli oppført på kartet til Google. Google sine algoritmer fungerer slik at når du googler får du opp det som er relevant for søkeordet ditt og det som befinner seg i nærheten av deg. Dette er anbefalt å benytte seg av og vil gi deg en fordel når du skal oppnå god rangering på visse søkeord.

 

Gode kundeopplevelser = lojale kunder og flere kunder 

Vi har samlet en del tips i denne artikkelen om effektiv markedsføring for utleiefirmaer, men noe av det aller viktigste du gjør er å levere gode kundeopplevelser. Kunden har mange kontaktpunkter med utleiebedriften, som er viktig å kartlegge og jobbe med å forbedre for å skape en god kundeopplevelse.

Fornøyde kunder kommer tilbake og anbefaler dine tjenester videre. Vi som forbrukere har forventninger til hvordan en tjeneste skal være og behandle kundene sine. Det er derfor veldig viktig å jobbe med hele kundereisen, fra første kontaktpunkt i google søk eller sosiale medier, til leie av produkt på nettsiden, kundeservice og levering av produktet. For å få til dette i travle tider er god inventarstyring også et viktig element. Her kan du lese mer om hvordan du kan skape en god kundeopplevelse på din nettside og nettbutikk.

 

Velg riktig programvare til din nettløsning

Benytt deg av en programvare som gir deg muligheten til å gjennomføre alle disse tiltakene innenfor markedsføring. Det er ikke alltid like lett å velge en programvare som dekker alle behovene til bedriften. Vi har derfor utviklet en programvare skreddersydd for utleiefirmaer og deres tjenester. Sharefox programvaren har både funksjoner for å drive effektiv markedsføring og et komplett administrasjonssystem for effektiv utleie. Her får du mange muligheter som gjør at det blir mer effektivt å drive markedsføringen av bedriften:

  • Presenter tjenesten og produktene dine på en selgende og tiltrekkende måte.
  • Opprett en blogg og lag gode blogginnlegg, som gir tips og triks til målgruppen din.
  • Jobb strategisk med kundereferanser og kundecaser.
  • Gi besøkende mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet ditt for å motta siste nytt fra bedriften, samtidig som du samler e-postadressene til fremtidige kunder.
  • Få verktøy som gjør at arbeidet med SEO blir mer effektivt og bli mer synlig på Google. 
  • Rask og responsiv hjemmeside som fungerer på alle enheter. Dette gjør at Google rankingen din blir bedre.

 

Trenger du bistand i å utvikle eller forbedre din utleieløsning? La oss i Sharefox gjøre jobben for deg! 

Relaterte kundecaser

Se flere artikler her

Ønsker du å digitalisere din utleievirksomhet?

Ta kontakt for en uforpliktende prat

Ordreoversikt på mobil