fbpx

Effektiv drift av maskin- og utstyrsutleie

Effektiv drift av maskin- og utstyrsutleie

Del Artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Effektiv drift gir bedre muligheter for utleiebedrifter å vokse seg større og øke lønnsomheten. Det er ikke rart at det da er et av de viktigste målene for deg som enten leier ut tilhengere og transportkjøretøy eller større utstyr som lifter, stillas og minigravere. Noen av spørsmålene du helt sikkert stiller deg er: Hvordan kan du oppnå marginutnyttelse? Hvordan kan du skape en god flyt og utnyttelse av maskinparken? I denne artikkelen skal vi se på nettopp det, hvordan du kan bidra til å effektivisere rutinene for utleiebedriften og hvilke muligheter som ligger der.

Forbedre logistikk og lagerstyringen

God logistikk og lagerstyring er viktig for utleiebedrifter innen maskiner og utstyr for å kunne skape en mer effektiv drift, øke konkurransefortrinn og vil overtid kunne gi økt omsetning. Ved å benytte et godt planleggingsverktøy med kalendervisning kan du helt enkelt se hva som er tilgjengelig på lageret, og hva som er utleid til hvilke kunder for hvilken periode. I tillegg vil det være mye mer oversiktlig å benytte et digitalt system som viser deg historikk for reparasjoner og forteller deg når det er på tide med vedlikehold og neste servicedager.

Det å ha tilgjengelighet på utleieproduktene til enhver tid på mobil kan også bidra til bedre lagerstyring. Det vil spesielt være viktig de dagene du er ute på farta og trenger raskt å få oversikt over tilgjengelighet. Leier du ut stillas eller lignende utstyr? Da kjenner du deg nok igjen i at det er mengder av produkter som skal håndteres på en gang. Et utleieprogram som lar deg håndtere nettopp mengde- og volumprodukter kan da være en veldig smart investering for å oppnå en effektiv drift.

Holder mobil med Sharefox Utleiesystem

Maksimal utnyttelsesgrad på utleieproduktene

Det er store konkurransefortrinn for de som får til en god flyt på lageret og maksimerer utnyttelsesgraden av utleieproduktene. Flere metoder kan benyttes til å få til dette. Det aller viktigste er å ha et oversiktlig system som viser deg hvilke perioder de ulike utleieproduktet er leid ut og når de er ledige. Du kan også ta i bruk en digital kalender på din hjemmeside, slik kan besøkende se hvilken datoer produktet er ledig. Samtidig vil du få en oversikt over tilgjengelige og utleide produkter. På den måten kan du planlegge utleie frem i tid og jobbe med å leie ut de produktene som faktisk er på lageret, som igjen vil føre til at  utnyttelsesgraden på utleieproduktene øker.

Integrasjon mot økonomisystem og bedriftsavtaler

For å oppnå en effektiv håndtering av prosjekter og fakturaer er det viktig med en Api-integrasjon mot økonomisystemet til bedriften. Koble sammen ditt ordresystem og økonomisystem, slik får du til en sømløs håndtering av ordre og fakturaer. Når du benytter deg av Sharefox utleieprogram kan du integrere økonomisystem som Tripletex, Visma eAccounting, Poweroffice Go og 24SevenOffice

Håndter ulike bedrifts og rabatt-avtaler på prosjekt og på kundenivå. Er du utleieaktør innen B2B har trolig dine bedriftskunder også egne bedriftsavtaler, og flere ulike prosjekter som går parallellt med ulike typer utstyr. Det å benytte et utleieprogram som både håndterer bedriftsavtaler og prisrabatter, samt oversiktlige fakturagrunnlag på eksempelvis prosjektnummer, er viktig kriterier.

Effektiv drift av maskin- og utstyrsutleie 3

Effektiviser utleieprosessen med selvbetjening

Ved hjelp av selvbetjeningsløsninger kan utleiebedrifter innen maskiner og utstyr tilby kundene deres utleie når som helst på døgnet. Kundene kan selv hente det de har leid når det passer dem. Noe som effektiviserer utleieprosessen, sparer deg for tid og kostnader knyttet til personalet, og samtidig gir et fleksibelt tilbud til kundene dine. Det gir også større muligheter for å ekspander utleietjenesten til flere lokasjoner med selvbetjente lager. 

Sharebox er en veldig nyttig selvbetjeningstjeneste, som benyttes av en rekke utleiebedrifter. Et eksempel på hvordan løsningen deres fungerer er innen utleie av tilhengere. En kode blir sendt til kunden og ved hjelp av denne koden kan de selv hente ut en nøkkel til tilhengeren de har leid fra en boks. Les mer om selvbetjening med Sharebox.

Automatisering med digital booking

Digital booking er viktig for å automatisere flere deler av utleieprosessen. La kundene booke det de ønsker å leie av maskiner og utstyr selv på dine hjemmesider. Det gjør at personalet ikke trenger å ta i mot enkle bestillinger, som kanskje tidligere har vært håndtert via telefon eller e-post. Dette vil spare utleiebedriften for mye tid og kostnader knyttet til veiledning av enkle ordre.

Ved hjelp av et digitalt bookingsystem vil du blant annet kunne:
  • Samle alt av signaturer digitalt.
  • Bruke BankID til identifisering av kunden.
  • Kredittsjekke kundene for å sikre inntekt. 
Effektiv drift av maskin- og utstyrsutleie 4

Effektiviser kontakten med kundene

En gjenganger innen utleiebransjen maskiner og utstyr er at de har kunder med lite fagkunnskaper og innkjøpskompetanse. Det fører til at de bruker mye tid på å hjelpe kunder en til en. Ved å investere litt tid i å effektivisere kundeservice kan det bidra til at du sparer ned antall timer brukt pr kunder og kostnader knyttet til å hjelpe hver enkelt kunde.

Noen metoder som kan benyttes til å effektivisere kundeservice:
  • Skriv artikler. Sett fokus på temaer kundene trenger å lære om når de skal leie et produkt av deg.
  • Lag hjelpevideoer. Korte filmsnutter hvor du for eksempel viser hvordan utstyret skal brukes er genialt for å hjelpe kundene digitalt.
  • Hold webinarer. Engasjer kundene dine med kunnskapsrike webinarer.
  • Lag FAQ. Skriv ned spørsmål kundene har når de skal leie et produkt og svar på dem i en lett tilgjengelig FAQ.
  • Vær tilgjengelig via chat og chatbot utenom åpningstidene. Korte svar i chatten på hjemmesiden din gjør at du er mer tilgjengelig når en potensiell kunde trenger det.

Kom i gang med effektivisering med Sharefox utleieprogram

Med Sharefox utleieprogram kan du bidra til at utleiebedriften innen maskiner og verktøy når målet om å effektivisere avdelingene, vokser seg større og øker lønnsomheten. Oppnå marginutnyttelse og skap en god flyt for ut- og innlevering av inventaret. 

Du vil ved hjelp av Sharefox utleieprogram få mulighet til:
  • Få god logistikk og lagerstyring.
  • Maksimal utnyttelsesgrad på utleieproduktene.
  • Integrasjon mot økonomisystemet ditt og håndtering av bedriftsavtaler.
  • Effektivisere og øke lønnsomheten med selvbetjening.
  • Automatisere med digital booking.
  • Effektivisere kontakten med kundene.
Vil du vite mer om effektivisering av utleiebedriften? Book demo i dag!

Se flere artikler her

Sharefox utleiesystem
We're Hiring

Sales Manager Nordic

Arbeidsgiver: SHAREFOX AS Stillingstittel: Nøkkelrolle innen forretningsutvikling og digitalt salg. Frist: Snarest Ansettelsesform: Fast Sales Manager Nordic – Nøkkelrolle innen forretningsutvikling og digitalt salg.  Er

Starte utleie av minigraver med Sharefox utleiesystem
Artikler

Minigraver toppet søkelisten på Finn.no i 2021 – her har du 4 grunner til å starte utleie av maskiner og utstyr

“Se oppussingstrendene for 2022! Slik gjør du jobben selv!”. Virker dette kjent? Vi pusser opp og renoverer som aldri før, og de fleste av oss gjør det selv eller med hjelp fra håndverksbedrifter. Til disse oppdragene benyttes det ofte maskiner og verktøy som sjelden benyttes ellers. Har du mye maskiner og verktøy som ikke er i bruk i egne prosjekter? Da bør du kanskje vurdere å starte en utleietjeneste?

Alt-i-en plattform – Ingen koding er nødvendig – Enkelt og raskt å komme i gang

Bygg din egen utleiebedrift nå.

Spørsmål? Ta kontakt med oss eller book en demo.